A Magyar Nemzet 2019 szeptemberében, a legutóbbi önkormányzati választásokat megelőzően elsőként adott hírt arról, hogy Ezalényeg.hu címen elindult egy helyi kampánytémákra fókuszáló lapcsoport. Azt is bemutattuk, hogy a lejáratómédia kiadója az a Páva Zoltán, aki korábban tanácsadóként kapott milliós megbízásokat a Gyurcsány–Bajnai-kormányoktól. Jeleztük, hogy a hírportál mögött komoly anyagi források lehetnek, erre utaltak a Facebook-hirdetések, valamint a híraggregátor oldalakon megjelenő cikkek nagy száma.
Később az is kiderült, hogy a médium Páva révén napjainkban is kapcsolódik a Gyurcsány-párthoz, ugyanis a tulajdonos a Demokratikus Koalíció parlamenti frakciója által megbízott EagleEye Marketing nevű cég ügyvezetőjeként is feltűnt. Bemutattuk, hogy mindemellett az EzaLényeg mögött álló Oraculum 2020 Kft. könyvelője ugyanúgy Szegiben található, mint a Bajnai-féle DatAdat-csoporté.
Most új információkat tárunk fel, amelyek arra utalnak, hogy az EzaLényeg-birodalom kapcsán nem annyira egy hagyományos értelemben vett sajtóról, hanem inkább egy kiterjedt kampányeszközről beszélhetünk. Az ezt igazoló bizonyítékokat lapunk cikksorozatban mutatja be a következő napokban.
Számításaink szerint a zömében lejárató jellegű EzaLényeg 81 helyi aloldalt működtetett, gyakran a választókerületi logika szerint. Mindemellett egy sor, elsőre nem közéletinek tűnő portált is megszereztek, illetve létrehoztak, amelyek a választásokhoz közeledve a balliberális propaganda harsonáiként kezdtek működni, masszív hirdetési költésekkel megtámogatva. Az EzaLényeget és ezeket a politikaivá átfordított bulvároldalakat egy közös telefonszám is összeköti, amelyet egyaránt megadtak a legnagyobb közösségi médiaoldalon.
Így például a Receptek.ma nevű oldal teljesen profilidegen módon Zelenszkij ukrán elnök Orbán Viktort kritizáló mondatait terjesztette a választások napján. A „Vicc Magazin” és a „Humor Magazin” milliós összegekkel volt hirdetve, de csak a választások napjáig költöttek az ezek mögött álló személyek közösségi médiás kampányra. Ugyanez a helyzet az Idéző, az Idézetek.ma, és a már említett Receptek.ma nevű oldalakkal is, ezeket is csak a választás napjáig népszerűsítették pénzért. A legtöbb felsorolt pszeudomédium egyébként 2022. június 15. óta egyáltalán nem közöl tartalmakat.
2021 júliusában hozták létre az EzVan nevű Facebook-oldalt, amely mögött egy azonos nevű honlap állt. Utóbbi impresszumában is az Oraculum 2020 Kft. szerepelt. A honlap ma már nem elérhető, a hozzá köthető közösségi oldalon három nappal a tavalyi választás előtt posztoltak utoljára, a bejegyzést pedig a választás napjáig hirdették. Összesen 450 Facebook-posztra egyébként közel 100 millió, számításaink szerint 95,7 millió forintot költöttek.
Egy másik példa a balliberális lejáratómédia működésmódjára, hogy a koronavírus-járványt is a kampányuk egyfajta ugródeszkájaként használták. A Covidoltás.info nevű oldalt sem hirdették 2022. április 3. óta, addig viszont nagy erőkkel, nagyjából kétezer – elsősorban egészségüggyel kapcsolatos, politikai – bejegyzést terjesztettek pénzért, méghozzá közel 26 millió forintért.
Az oldal mögött álló honlap ma már elérhetetlen, de korábban az Oraculum 2020 Kft. szerepelt rajta adatkezelőként, adatfeldolgozóként pedig a szintén Páva Zoltánhoz köthető EMI Online Kft., és az amerikai Action Network neve is megjelent a portálon. A Covidoltás.info közösségi oldalán tavaly április 15. óta szintén nem tettek közzé tartalmat.