Lapunk 2019 szeptemberében elsőként számolt be az EzaLényeg-csoport baloldali kampányban játszott szerepéről. Sorozatunkban részletes kutatással bizonyítjuk, hogy a lejáratóoldalak tulajdonosai a milliárdos, részleteiben máig homályos külföldi finanszírozásból egy sor további honlapot működtethettek. A hirdetett tartalmak áttekintéséből kiderül, hogyan alakultak a baloldal választási reményei az előző választási ciklusban és hogyan próbált segíteni a baloldali médiabirodalom ott, ahol politikusaik éppen a legnagyobb bajban voltak.
Egy kampányra szabott médiabirodalom tündöklése és bukása – 4. rész
Bizonyítjuk: kampánylogika mozgatta a baloldali sajtóportfólió működését.
Mi a közös a következő településekben és időpontokban? Szerencs és Tiszaújváros 2020 októberében, Miskolc, Pécs és Pestszentlőrinc 2022 márciusában? A válasz a szoros politikai küzdelem egy-egy országgyűlési mandátumért. Van azonban egy másik közös jellemző is: az általunk egy sorozat keretében bemutatott EzaLényeg-médiabirodalom tíz legnagyobb helyi közösségi médiás hirdetési költései között egyaránt felbukkantak az említett települési aloldalak. Az EzaLényeg miskolci lábára például nem kevesebb mint 11,5 millió forint jutott, ebből pedig 1 463 tartalmat hirdettek. A lejáratóoldal pécsi kiadására 9,2 millió forintot szántak, ebből 1 976 tartalmukat népszerűsítették a Facebookon.
Bár a baloldali kutatók és elemzők sokáig a biztos mandátumok közé sorolták Pécset és Miskolcot, a kampányhirdetések elhelyezéséből utólag jól nyomon követhető a baloldali kampány összeomlása és a pánikhangulat terjedése. Ahogy közeledett 2022. április 3., úgy vált egyre inkább egyértelművé, hogy a korábban megingathatatlanul ellenzékinek gondolt települések is a kormányoldal mellett dönthetnek. Így aztán pánikszerűen beindultak a milliós kampányköltések, hogy legalább a kétharmados Fidesz-sikert megakadályozzák.
Végül a két miskolci központú választókerületben kormánypárti siker született, ami nem kevés kritikát váltott ki a választás után balliberális körökben a kampányvezetés stratégiájával kapcsolatban. Visszanézve a közösségi oldal hirdetéstárát, a legutolsó miskolci EzaLényeg-hirdetések éppen a választás napjával bezárólag futottak. Ezek a március végi-április eleji hirdetett tartalmaik leginkább a végül kis különbséggel győztes Kis Jánost (Fidesz) támadták, vagy leplezetlenül a másik Miskolc-központú választókerületben induló, végül vesztes Szilágyi Szabolcs mellett kampányoltak. Utóbbi azóta a Jobbikból éppen az EzaLényeg-es kört több tíz milliós megbízásokkal ellátó Gyurcsány-pártba igazolt.
További Belföld híreink
Pécsett egy fideszes és egy ellenzéki mandátumot osztottak ki a választás után, a részben és közvetett módon külföldről finanszírozott hirdetéseken is múlhatott azonban Mellár Tamás győzelme, aki 1 153 szavazat különbséggel futott be 51 597 érvényes leadott voks mellett. A Mellárt és a másik helyi baloldali jelöltet, Szakács Lászlót támogató tartalmak mellett a baloldali médiabirodalom helyi lába szinte kizárólag a fideszes jelölteket támadta. Ahogyan Miskolcon, úgy Pécsett sem hirdetett az EzaLényeg-lapcsalád tavaly április 3. óta.
Még a pécsinél is szorosabb lett – szintén sokak meglepetésére – a pestszentlőrinci eredmény. Bár az ellenzék előzetesen elkönyvelte magának az összes budapesti mandátumot, végül Dunai Mónika legyőzte jobbikos ellenfelét Rákosmentén. Emellett pedig Kunhalmi Ágnes győzelme is csak 780 szavazaton múlt a szomszédos választókerületben, Pestszentlőrincen. A baloldali jelöltet segíthette, hogy a helyi EzaLényeg 7,5 millió forintot meghaladó hirdetési költéssel kampányolt az elmúlt években Kunhalmi Ágnes, valamint Gyurcsány Ferenc helyi embere, Szaniszló Sándor mellett, illetve a fideszes Lévai István Zoltán ellen.
További Belföld híreink
Ez azért is pikáns, mert a baloldali médiabirodalom külföldi forrásai úgy segíthették Kunhalmi Ágnest mandátumhoz, hogy a választás után éppen ő támadta a leghevesebben a külföldi kampánytanácsadóikat. A szocialisták női társelnöke utólag úgy fogalmazott, Márki-Zay Péternek „volt egy saját MMM-es tanácsadói köre magyar és külföldi tanácsadókkal. Ők valamilyen okból még az utolsó körben is a putyinozó plakátokat erőltették.” Kunhalmi szerint ő azért tudta megnyerni a körzetét, „mert a békéről beszéltem meg a jóléti intézkedésekről, a programunkról, és nem arról, hogy mi van Putyinnal. Egy szűk rétegre optimalizáltuk a kampányunkat.” Ellenőriztük, és valamiért a baloldali médiabirodalom helyi lejáratóoldala is pontosan úgy kommunikált, ahogy arra Kunhalmi utólag emlékezett.
Érdekesség továbbá, hogy a választásokhoz közeledve láthatóan megváltozott az EzaLényeg-médiabirodalom hirdetési stratégiája. Míg 2022. március 15. előtt elsősorban Pest megyében költöttek sok pénzt, és sokféle életkori csoportot céloztak, március 15-től Borsod is kiemelt hirdetési célpontjuk lett, és immár leginkább a középkorúakat célozták mindkét megyében. Végül a sokmilliós hirdetések ellenére az említett két térségben minden választókerületben a jobboldal győzött.
Ahogy arról korábban már többször beszámoltunk, az EzaLényeg-médiabirodalom mögött álló Oraculum 2020 Kft. közel kétmilliárd forintot kapott külföldről, az Action for Democracy nevű Korányi-féle szervezettől és egy homályos svájci alapítványtól. A végső adományozók kiléte továbbra is ismeretlen, a mikroadományokról szóló történetek azonban ellenzéki megszólalók szerint is egyre kevésbé tarthatóak. Összesítésünk szerint 2019 és 2022. április 3. között az EzaLényeg-médiabirodalom nagyságrendileg háromnegyedmilliárd forintért hirdette tartalmait a nagy amerikai technológiai vállalatoknál.
Borítókép: illusztráció (Fotó: Fabrice Coffrini)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezKivégzett strómanok, eltüntetett milliárdok – homály fedi az egyik legkegyetlenebb alvilági leszámolást
A legvadabb maffiaidőkre emlékeztető gyilkosság kitervelőit egyelőre nem fogták el.
Furcsa dolog derült ki a halálozási statisztikákról
Gyakran kimarad egy olyan tényező, aminek komoly befolyása van arra, hogy valaki miért vesztette életét.
Újabb ügyben jelentették fel az Integritás Hatóság hűtlen kezeléssel gyanúsított elnökét
Biró Ferenc ellen ügyészségi nyomozás zajlik, de lemondani nem hajlandó.
Ónos szitálásra, hószállingózásra is van esély a hétvégén
Marad a borús időjárás.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Orbán Viktor: Soros György elvesztette a csatát Amerikában, Amerikát felszabadította Donald Trump
Tovább gyűrűzik a brüsszeli korrupciós botrány
Cuki: Osvárt Andrea babafotót mutatott az egyhetes gyermekéről
A dédunoka szerint Molnár Ferenc egy zseni volt, aki az írást a család elé helyezte
„Hol részeg, hol be van szívva” – újabb botrányba keveredett az RTL bukott sztárja
Hatalmas botrány a kézilabda világbajnokság magyar helyszínen
A gólvonal-technológia döntötte el az Arsenal bajnokiját - videó
Magyar Péter igyekezett elviccelni az újabb botrányát, de nem kerülhette el a sértett nők felháborodását
Három magyar kézilabdázó kénytelen lesz a saját pénzén hazautazni a vb-ről
Bayer Zsolt: „Német”ország
Itt a kormány válasza az uniós gigabírságra és a fizetési felszólításra
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezKivégzett strómanok, eltüntetett milliárdok – homály fedi az egyik legkegyetlenebb alvilági leszámolást
A legvadabb maffiaidőkre emlékeztető gyilkosság kitervelőit egyelőre nem fogták el.
Furcsa dolog derült ki a halálozási statisztikákról
Gyakran kimarad egy olyan tényező, aminek komoly befolyása van arra, hogy valaki miért vesztette életét.
Újabb ügyben jelentették fel az Integritás Hatóság hűtlen kezeléssel gyanúsított elnökét
Biró Ferenc ellen ügyészségi nyomozás zajlik, de lemondani nem hajlandó.
Ónos szitálásra, hószállingózásra is van esély a hétvégén
Marad a borús időjárás.