Néhány hónap alatt összerakják az új balatoni hajókat

A kompok decemberben, a katamaránok jövő márciusban kezdhetik meg szolgálatukat.

2023. 08. 29. 14:54
BAHART hajó
Forrás: BAHART
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július eleje óta folyamatosan dolgoznak a kifejezetten a magyar tenger adottságaira tervezett négy új hajó összeszerelésén, amelyek a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) flottájában szolgálnak majd a jövőben – erről a társaság kedden közleményben tájékoztatott. Hozzátették: a két új komp és két új katamarán egy olyan történelmi léptékű műszaki fejlesztés részeként érkezett a Balatonra, amelyre a rendszerváltás óta nem volt példa. Jelenleg a műszaki munkálatok zajlanak a Bahart siófoki telephelyén.

hajó
Itt még a Sió csatornán utaztak a hajók. Forrás: Bahart

 

Kalandos utat tettek meg a hajók

A társaság emlékeztetett arra, hogy a négy új hajó júliusban érkezett meg a Balatonra. A vízi járművek útjáról lapunk korábban folyamatosan hírt adott. A hajók június 21-én indultak el Komáromból, a Balaton kedvező vízállásának köszönhetően kelhettek útra.

Az eleinte hét hajóból álló flotta először a Duna 272 kilométeres szakaszán haladt végig Komárom és a Sió torkolata között.

Ezután a már csaknem húsz hajósra bővült szállítóflotta néhány nap alatt további 121 kilométert tett meg a Sió-csatornán. A hajók június 27-én érték el a Siófok–Kiliti-zsilipet, amelyen másnap sikeresen átzsilipeltek, azóta a térségben tartózkodnak.

 

Bonyolult munka folyik

– A két új komp és a két új katamarán egyaránt fontos szerepet kap majd a turizmusban és a helyi közlekedésben is, hiszen a gyorsabb hajók sűrűbb, a tágas, korszerű belső terek pedig kényelmesebb átkelést biztosítanak majd a révek között. Mivel az új hajók az eddigi legnagyobb utas- és jármű-befogadóképességgel rendelkeznek, szállításuk nagy körültekintést igényelt – mutattak rá. Felhívták a figyelmet arra, hogy a 11 méter széles és 35, illetve 45 méter hosszú hajókat a szállítás miatt az indulásuk előtt részlegesen visszabontották. – Balatonra érkezésük után a munkálatok első lépése a felépítmények felszerelése volt. Egy 450 tonnás daru emelte le egyenként a több tonnát nyomó, óriási nyitott fedélzetet, az utastereket és a kormányállásokat a szállítóhajókról, és helyezte rá a hajótestekre.

Ezt követte a gépészeti, villamos-, hidraulikai rendszerek visszaépítése. A kompokon összesen 11, a katamaránokon pedig 14 kilométer hosszú elektromos vezeték húzódik, emellett a gépészeti csövek is kitesznek hajónként egy-egy kilométert. A hajók összeszerelése ütemterv szerint halad

– fejtették ki. Hozzátették: jelenleg a belső terek belsőépítészeti, burkolási munkálatai folynak, amelyekkel párhuzamosan zajlik az ablakok beszerelése, a tetőszerkezetek építése, valamint a klímarendszerek és a rádiónavigációs rendszerek beillesztése.

 

Fél év múlva szolgálatban lesznek a hajók

Hamarosan megkezdődnek a beüzemelési feladatok is. Rámutattak arra, hogy a forgalomba állás engedélyezését hatósági szemle előzi meg. A kifejezetten a Balatonra tervezett, egyedi kompok és katamaránok a legmodernebb környezetvédelmi normáknak megfelelő motorokkal rendelkeznek, modern kormányzással és technológiákkal felszereltek, és elődeiknél gyorsabb − a kompok 15 kilométer/órás, a katamaránok 18 kilométer/órás − utazósebességűek – jelezték. Mint írták, a kompok előreláthatólag decemberben, a katamaránok pedig a következő hajózási szezon megkezdésekor, jövő márciusban kezdik meg szolgálatukat.

Borítókép: A fővároson is keresztülhaladt a flotta (Forrás: Bahart)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.