Karácsony Gergely főpolgármester azon újabb lépése, hogy a Váci és az Üllői út kerékpársávjai mellé szakszerűtlenül karókat helyez ki veszélyes, dugókat okoz, akadályozza a betegellátást és a rendvédelmi szerveket – nyilatkozta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára az MTI-nek hétfőn.
Rétvári Bence emlékeztetett, Karácsony Gergelynek már három éve volt rá, hogy új bicikliutakat építsen Budapesten. A valós előrelépések helyett azonban csak látszatintézkedések történtek.
Mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, Budapest baloldali vezetése az Üllői úton a korábbi buszsávot bicikliúttá alakította át, amely rendkívüli módon 3,5 méter széles. A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a biciklisek számára. A környéken rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton, akik eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld „Gerikarók” miatt azonban sokkal nehezebb lesz az életmentés.
– A városvezetés azzal foglalkozik, hogy újabb sávokat zár le a fővárosban szakszerűtlenül. Ez eddig elsősorban az autósokat bosszantotta, de a Váci úti és Üllői úti lezárás már a mentőket és rendészeti kivonuló egységeket is akadályozza – hívta fel a figyelmet az államtitkár, megjegyezve, hogy a lezárás előzetes egyeztetés nélkül történt, így hirtelen még nagyobb értetlenséget és riadalmat szült a karózás. – Úgy látszik, előzetesen senki nem gondolta végig, hogy a lépés milyen nehézségeket okozhat a mentők, rendőrök és tűzoltók közlekedésében, helyszínre érkezésében. Az elsőre is látható, hogy a sürgősségi feladatok elvégzését nem könnyíti, hanem minden bizonnyal megnehezíti a változás – fűzte hozzá.
A helyszíni tapasztalatok ráadásul azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt az autósok számára akadályt jelent a lezárt rész.
Az államtitkár rámutatott: az életmentésben a gyorsaság kulcsfontosságú. Fontos lenne, hogy a főváros olyan lépéseket tegyen, amelyekkel segíti a mentők, rendőrök, tűzoltók munkáját, és ne olyanokat, amelyekkel akadályozza és kifejezetten veszélyezteti. Az elhatárolt terület, azaz a karós biciklisáv csökkenti a forgalom szempontjából használható teret, és a forgalomban résztvevők a sáv elzárása miatt nehezebben tudnak majd lehúzódni, és elengedni a szirénázó mentőt, rendőrt, tűzoltót. Jól tudjuk, mennyi minden múlhat egy gyors kiérkezésen, ilyenkor minden perc számít – sorolta Rétvári Bence, majd hozzátette, a karózással a helyszínre érkezési idő megnőhet, a megállás nehezebbé válhat, ez veszélyezteti a betegellátást, a rendőrségi és tűzoltósági segítségnyújtást.
A „Gerikarók” ügyében a taxisok is megszólaltak, Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta:
Ha a valódi szándéka a fővárosnak arra irányult, hogy jól elkülönítse a kerékpárosokat, rollereseket a közúti forgalmi sávok szűkítésével, és úgy, hogy emellett minden egyéb jármű számára megakadályozza azok használatát, akkor ezt sikernek könyvelhetik el, de ezzel az intézkedéssel csak tovább fokozzák a közúti járműforgalmi dugók kialakulását