Nem csupán veszélyesek, de a betegellátást és a rendvédelmi szerveket is akadályozzák a Karácsony-féle karós biciklisávok

Rétvári Bence emlékeztetett, a főpolgármesternek három éve volt arra, hogy új bicikliutakat építsen Budapesten.

Munkatársunktól
2023. 08. 14. 12:21
Borítókép: Dugó az Üllői úton (Fotó: Mirkó István)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karácsony Gergely főpolgármester azon újabb lépése, hogy a Váci és az Üllői út kerékpársávjai mellé szakszerűtlenül karókat helyez ki veszélyes, dugókat okoz, akadályozza a betegellátást és a rendvédelmi szerveket – nyilatkozta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára az MTI-nek hétfőn.

Rétvári Bence emlékeztetett, Karácsony Gergelynek már három éve volt rá, hogy új bicikliutakat építsen Budapesten. A valós előrelépések helyett azonban csak látszatintézkedések történtek.

Mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, Budapest baloldali vezetése az Üllői úton a korábbi buszsávot bicikliúttá alakította át, amely rendkívüli módon 3,5 méter széles. A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a biciklisek számára. A környéken rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton, akik eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld „Gerikarók” miatt azonban sokkal nehezebb lesz az életmentés.

– A városvezetés azzal foglalkozik, hogy újabb sávokat zár le a fővárosban szakszerűtlenül. Ez eddig elsősorban az autósokat bosszantotta, de a Váci úti és Üllői úti lezárás már a mentőket és rendészeti kivonuló egységeket is akadályozza – hívta fel a figyelmet az államtitkár, megjegyezve, hogy a lezárás előzetes egyeztetés nélkül történt, így hirtelen még nagyobb értetlenséget és riadalmat szült a karózás. – Úgy látszik, előzetesen senki nem gondolta végig, hogy a lépés milyen nehézségeket okozhat a mentők, rendőrök és tűzoltók közlekedésében, helyszínre érkezésében. Az elsőre is látható, hogy a sürgősségi feladatok elvégzését nem könnyíti, hanem minden bizonnyal megnehezíti a változás – fűzte hozzá.

A helyszíni tapasztalatok ráadásul azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt az autósok számára akadályt jelent a lezárt rész. 

Az államtitkár rámutatott: az életmentésben a gyorsaság kulcsfontosságú. Fontos lenne, hogy a főváros olyan lépéseket tegyen, amelyekkel segíti a mentők, rendőrök, tűzoltók munkáját, és ne olyanokat, amelyekkel akadályozza és kifejezetten veszélyezteti. Az elhatárolt terület, azaz a karós biciklisáv csökkenti a forgalom szempontjából használható teret, és a forgalomban résztvevők a sáv elzárása miatt nehezebben tudnak majd lehúzódni, és elengedni a szirénázó mentőt, rendőrt, tűzoltót. Jól tudjuk, mennyi minden múlhat egy gyors kiérkezésen, ilyenkor minden perc számít –  sorolta Rétvári Bence, majd hozzátette, a karózással a helyszínre érkezési idő megnőhet, a megállás nehezebbé válhat, ez veszélyezteti a betegellátást, a rendőrségi és tűzoltósági segítségnyújtást.

A „Gerikarók” ügyében a taxisok is megszólaltak, Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta

Ha a valódi szándéka a fővárosnak arra irányult, hogy jól elkülönítse a kerékpárosokat, rollereseket a közúti forgalmi sávok szűkítésével, és úgy, hogy emellett minden egyéb jármű számára megakadályozza azok használatát, akkor ezt sikernek könyvelhetik el, de ezzel az intézkedéssel csak tovább fokozzák a közúti járműforgalmi dugók kialakulását

 

Borítókép: Dugó az Üllői úton (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.