Kellemetlen meglepetéssel készült az OTP december 5-én és 6-án a Simple-fiókok tulajdonosainak: az egyszerűsített fizetést kínáló szolgáltatás több ezer számlatulajdonos számára vált elérhetetlenné, miután egy online támadásban ezeknek a felhasználóknak ellopták a számlaadatait, illetve megváltoztatták a belépési azonosítóikat – írta a Vg.hu.
Szerencsére a legnagyobb baj, vagyis a megtakarítások eltulajdonítása nem történt meg: a bank közleménye szerint a behatolók fizetési tranzakciókat nem tudtak indítani.
A fiókok tulajdonosai ennek ellenére bizonyára jogosan gondolhatják azt, talán legközelebb már nem lesz ilyen szerencséjük.
Habár a bankok, így köztük az OTP is, a digitális biztonság úttörőinek hirdetik magukat, a Simple-fiókok esete azonban rávilágít, mennyi a tennivaló a teljes szolgáltatásbiztonság garantálása érdekében, különösen, ha tudjuk, hogy csak ennél a banknál idén hányszor lépett fel probléma az online rendszerekben.
Az idei év első malőrje január 16-án, egy hétköznapi hajnalon történt, amikor „technikai hiba okozott nehézséget a bankkártyás műveletek és a készpénzfelvételek során”. A bank korábban fejlesztési okokra hivatkozva hajnali 1 és 5 óra közt jósolta, hogy felléphetnek problémák, ám sok ügyfél másnap reggel sem tudott fizetni, pénzt felvenni, és a bank Facebook-oldalát elárasztották a panaszok.
Tavasszal, április 15–16-án újabb csapást mértek a felhasználókra, a bank tájékoztatása szerint az értékpapír-szolgáltatáshoz kapcsolódó funkciók nem működtek. Május 6–7-én az Electra, az Internetbank, a Mobilbank és a Vontact Center telefonos szolgáltatásai nem voltak elérhetők.
A rendszer a nyár során sem szuperált hibátlanul, augusztus 24-én, a hajnali órákban a kártyás fizetési rendszer állt le. Majd október 5–6-án nem működött semmi órákon át: az internetbank, az online személyi kölcsön, az eBIZ szolgáltatás, a SmartBank, az Electra, a SmartBróker alkalmazás, a QR-kódos internetes fizetési szolgáltatások, a Szép-kártya mobilalkalmazás foglalási előleg kifizetése és az egyenlegek megjelenítése, valamint a Vámpénztári rendszer.
Október 6-án, illetve 9–10-én a lakossági hitelszámla-vezető rendszer nem működött, 9-én sok helyen az országban nem tudták az OTP üzemeltetette POS-terminálokat és ATM-eket használni. November 10-én reggel sokan jelezték, hogy nem működik az OTP internet- és mobilbankja.
A következő „menet” már napokon belül várható: bank honlapján december 10-ről ezt írják: „Fejlesztési okokból 2023. december 10-én, hajnali 1:00-től hajnali 3:00-ig az OTP Contact Center számlatörténethez kapcsolódó telefonos információszolgáltatása nem lesz elérhető.” December 9–10-ről pedig ezt: „Fejlesztési okokból 2023. december 9-én 23:00-tól december 10-én hajnali 2:00-ig az internetbank, a mobilbank, az eBIZ szolgáltatás, az Electra, a SmartBróker alkalmazás, az OTP Bank által kibocsátott bankkártyákkal kezdeményezett internetes fizetések jóváhagyása, valamint a Vámpénztári rendszer nem lesz elérhető."