Ez a vita nem egy-kétmilliárdról szól. A vita elvekről szól. Arról, hogy a főváros közlekedése nem a vidék rovására, hanem csak azzal összhangban fejleszthető – csatlakozott be közösségi oldalán a Budapest-bérlet körül kialakult vitába Nagy Bálint országgyűlési képviselő (Fidesz–KDNP), aki a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára.
A politikus szerint a közpénz, ami a Karácsony Gergely vezette önkormányzatnak a közösségi közlekedés jogcímén jár, arányaiban is több, mint amennyit bármely másik magyar település kap. Karácsony önkormányzata mégis többet kér, akár a vidék rovására is. „Ez nem a Budapest–vidék ellentét mesterséges szítása, ahogy Ungár Péter főpolgármester-jelöltje szereti mondani hivatalosan még be nem vállalt kampányában” – írja Nagy Bálint, Vitézy Dávid állításaira utalva.
Az államtitkár szerint Tarlós István hasonló feltételekkel képes volt működtetni a város közlekedését óriásdugók és kifizetetlen számlák nélkül,
Karácsony erre nem képes.
„Ez szerinte arra utal, hogy nem a pénz kevés, hanem a gazdálkodás rossz. Mert nem az veszélyezteti a főváros és az agglomerációjának közlekedését, aki kecskére nem akar még több káposztát bízni, hanem az, aki csak használná az adóforintokból fenntartott szolgáltatásokat, de fizetni nem hajlandó értük” – fejtette ki.
Ha Karácsony Gergely nem képes működtetni azt a rendszert, amit Tarlós István még képes volt, akkor vagy a közlekedési rendszert kell lecserélni, vagy a főpolgármestert.
– írta, hozzátéve: az előbbi a közlekedési kormányzat joga és felelőssége, az utóbbi természetesen a budapesti polgároké.
„Egy bizonyos: az ÉKM a maga részét elvégzi, tragédia pedig nincs, hiszen, ha valaki március 1-je után MÁV-, Volán- vagy HÉV-járművön szeretne utazni, akkor egyszerűen megveheti a vármegye- vagy országbérletet, ami tökéletesen működik, bátran mondom, hiszen immár négymilliót vásároltak meg az utasok” – vetítette előre az államtitkár.
Karácsonyék hagyták, hogy lejárjon a szerződés
Tavaly év végén pattant ki a hír, hogy veszélybe kerülhet a jelenleg is ismert Budapest-bérlet. Mivel a Karácsony Gergely által vezetett főváros először nem fizetett, később pedig hagyta lejárni azt a szerződést, ami biztosította a város jogát a HÉV- és az agglomerációs Volánbusz-járatok menetrendjének alakítására, és megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja is. A főváros 2020 óta változatlan, évi 7,4 milliárd forintos összeget fizetett a szolgáltatásokért. A Lázár János vezette minisztérium utolsó ajánlata 8,6 milliárd forint volt, hogy fenntartsák a szerződést. Ezt a főváros és a BKK nem fogadta el, így az december 31-én lejárt.