Elhagyott valamit a tömegközlekedésen? Nem esélytelen, hogy visszakapja!

Minden évben számos tárgy marad a buszokon, vonatokon, az elmúlt években folyamatosan növekszik ezeknek a száma, 2023-ban összesen már közel 21 500 darabot adtak le a MÁV–Volán-csoportnak, amiből több mint 12 ezer jutott vissza a tulajdonosához. Az elhagyott tárgyakat mintegy két éve közös adatbázisban kezeli a vállalatcsoport.

2024. 01. 05. 13:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évről évre számos értéket hagynak el az utasok – például telefont, pénztárcát, bankkártyát és iratokat, táskát vagy bőröndöt, könyvet, sapkát, sálat, szemüveget, esernyőt vagy ékszert. Az elveszett tárgyakat általában a járműveken szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, autóbusz-vezetők, a takarító személyzet vagy az utasok találják meg és adják le a vasút-, illetve buszállomások forgalmi irodáiban, ahol a biztonságos kezelés érdekében az elvesztett tárgyak tartalmát tételesen nyilvántartásba veszik, így kerülnek be az adatbázisba. 2023-ban összesen közel 21,5 ezer talált tárgyat rögzítettek, amiből több mint 12 ezer került vissza a tulajdonosához – derül ki a MÁV közleményéből. 

Az elhagyott tárgyakat mintegy két éve közös adatbázisban kezeli a MÁV. Forrás: MÁV

Mint írják, a legértékesebb elhagyott tárgyak nagyságrendileg néhány százezer forintot értek, ezek között szerepeltek műszaki cikkek – mobiltelefon, okosóra, laptop –, de az elmúlt évben találtak például elektromos rollert, kerékpárt, és maradt fenn a járatokon gitár, illetve hegedű is.

 

Fontos az azonosítás

A MÁV–Volán-csoport 2022 tavasza óta vezeti közös adatbázisban e tárgyak listáját. Ezek a rögzítést követően egyből megjelennek a MÁVDirekt rendszerében, ennek köszönhetően lényegesen könnyebb a talált tárgyak fellelése, függetlenül attól, hogy vonaton, buszon vagy valamely állomáson felejtette az utas. Elveszett értékeik után az éjjel-nappal hívható telefonszámok valamelyikén érdeklődhetnek a tulajdonosok. A visszaszolgáltatás a MÁVDirekt által megadott helyszínen lehetséges.

Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani.

Bankkártya és okmány esetében a tulajdonosa azonosíthatósága esetén a bankkártya-kibocsátónak, illetve a személyes okmányokat kiállító hatóságnak (okmányiroda, OEP stb.) juttatják el a kártyát, okmányt. Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (kabát, táska, pénztárca stb.) adnak le, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért egy-két napon belül nem jelentkezik a tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, amelyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári törvénykönyv alapján a magyar államhoz kerülnek.

 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTVA/Róka László)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.