A Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) által január 28-ra és 29-re meghirdetett munkabeszüntetés ideje alatt a társaság törekszik – a jogszabályokban meghatározott módon – az elégséges szolgáltatások biztosítására.
Hétfőn a normál menetrend szerinti 1884 járat helyett 1363 járat indításával, a normál menetrendhez képest 521 járattal kevesebbel biztosítani lehet az elégséges szolgáltatást.
Prioritásként kezelik a város ipari parkjaiban működő, illetve a kiemelt foglalkoztatók dolgozóinak a műszakváltásokhoz igazodó szállítását, és arra törekednek, hogy a pécsiek minden lehetséges felületen pontos információkat és tájékoztatást kapjanak az elégséges menetrendi szolgáltatásról. Ennek keretében minden megállóba figyelemfelhívó tájékoztatást helyeztek ki.
Beindult a sztrájk
Ahogy a Magyar Nemzet már beszámolt róla, szombat délután megjelent a SZAKSZ sztrájkfelhívása. Ezzel bizonyossá vált, hogy a Volánbusznál a második legnagyobb érdekképviselet megtartja a hetek óta ígért kétnapos munkabeszüntetését január 28-án és 29-én. Ezt azért nem lehetett eddig biztosra venni, mert a bértárgyalás továbbra is aktív a munkáltató és a munkavállalói oldal között.
Az első nap a helyi járatok 95 százaléka és a helyközi járatok 79,6 százaléka, a második nap pedig a helyi járatok 74 százaléka, a helyközi járatok 54,5 százaléka biztosan közlekedik. A Volánbusz a két nap alatt összesen 3619 helyi és 22 995 helyközi kieső járattal számol országszerte.
Mi lesz a sztrájk után?
A munkáltató és a SZAKSZ közötti vita nem tűnik feloldhatatlannak. A MÁV–Volán tulajdonosi jogait gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) három évre kötne egyezséget úgy, hogy az idén minimum hetvenezer forinttal emelné mindenki bérét a cégcsoportnál.
A SZAKSZ kilencvenezret akar 2024-re, és csak erre az évre akar megállapodni. Utóbbihoz egyébként más szakszervezetek is ragaszkodnak.
Érdemes megemlíteni, hogy az ÉKM csoportszintű megállapodást köt, tehát nem csak a Volánbuszra vonatkozót. Márpedig a SZAKSZ csak itt működik. Tehát viszonylag nehezen elképzelhető, hogy egy volános szakszervezet olyan eredményt tudna elérni a bértárgyalások során, amelyet aztán a MÁV-ra és a HÉV-re is kiterjesztenének.
A kétnapos sztrájkot követően, rögtön keddre Lázár János miniszter tárgyalni hívta a MÁV–Volán szakszervezeteit. A tárcavezető ígérete szerint erre a találkozóra új ajánlattal készül. Hogy ebben végül mi szerepel majd, az bizonyosan attól is függ, mekkora lesz a tényleges sztrájkrészvétel vasárnap és hétfőn, elér-e kritikus szintet a naponta négy és fél millió embert kiszolgáló országos tömegközlekedési hálózatban.