Hétfőn nehéz helyzetbe kerül Pécs a Volánbusz-sztrájk miatt

A pécsi helyi közösségi közlekedésben vasárnap a sztrájkmenetrendben 1161 járat indításával – a megszokotthoz képest mindössze tíz0 járattal kevesebbel – biztosítható volt az elégséges szolgáltatás, hétfőn viszont már a járatok közel harmada maradhat ki – közölte a Tüke Busz Zrt.

2024. 01. 28. 19:01
Forrás: B/ Volánbusz zrt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) által január 28-ra és 29-re meghirdetett munkabeszüntetés ideje alatt a társaság törekszik – a jogszabályokban meghatározott módon – az elégséges szolgáltatások biztosítására.

Hétfőn a normál menetrend szerinti 1884 járat helyett 1363 járat indításával, a normál menetrendhez képest 521 járattal kevesebbel biztosítani lehet az elégséges szolgáltatást.

Prioritásként kezelik a város ipari parkjaiban működő, illetve a kiemelt foglalkoztatók dolgozóinak a műszakváltásokhoz igazodó szállítását, és arra törekednek, hogy a pécsiek minden lehetséges felületen pontos információkat és tájékoztatást kapjanak az elégséges menetrendi szolgáltatásról. Ennek keretében minden megállóba figyelemfelhívó tájékoztatást helyeztek ki.

 

Beindult a sztrájk

Ahogy a Magyar Nemzet már beszámolt róla, szombat délután megjelent a SZAKSZ sztrájkfelhívása. Ezzel bizonyossá vált, hogy a Volánbusznál a második legnagyobb érdekképviselet megtartja a hetek óta ígért kétnapos munkabeszüntetését január 28-án és 29-én. Ezt azért nem lehetett eddig biztosra venni, mert a bértárgyalás továbbra is aktív a munkáltató és a munkavállalói oldal között.

Az első nap a helyi járatok 95 százaléka és a helyközi járatok 79,6 százaléka, a második nap pedig a helyi járatok 74 százaléka, a helyközi járatok 54,5 százaléka biztosan közlekedik. A Volánbusz a két nap alatt összesen 3619 helyi és 22 995 helyközi kieső járattal számol országszerte.

 

Mi lesz a sztrájk után?

A munkáltató és a SZAKSZ közötti vita nem tűnik feloldhatatlannak. A MÁV–Volán tulajdonosi jogait gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) három évre kötne egyezséget úgy, hogy az idén minimum hetvenezer forinttal emelné mindenki bérét a cégcsoportnál.

A SZAKSZ kilencvenezret akar 2024-re, és csak erre az évre akar megállapodni. Utóbbihoz egyébként más szakszervezetek is ragaszkodnak.

Érdemes megemlíteni, hogy az ÉKM csoportszintű megállapodást köt, tehát nem csak a Volánbuszra vonatkozót. Márpedig a SZAKSZ csak itt működik. Tehát viszonylag nehezen elképzelhető, hogy egy volános szakszervezet olyan eredményt tudna elérni a bértárgyalások során, amelyet aztán a MÁV-ra és a HÉV-re is kiterjesztenének.

A kétnapos sztrájkot követően, rögtön keddre Lázár János miniszter tárgyalni hívta a MÁV–Volán szakszervezeteit. A tárcavezető ígérete szerint erre a találkozóra új ajánlattal készül. Hogy ebben végül mi szerepel majd, az bizonyosan attól is függ, mekkora lesz a tényleges sztrájkrészvétel vasárnap és hétfőn, elér-e kritikus szintet a naponta négy és fél millió embert kiszolgáló országos tömegközlekedési hálózatban.

 

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Facebook)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.