Több mint 26 ezer Volánbusz-járat esik ki a vasárnapi és a hétfői sztrájk miatt

Az első nap a helyi járatok 95 százaléka és a helyközi járatok 79,6 százaléka, a második nap pedig a helyi járatok 74 százaléka, a helyközi járatok 54,5 százaléka biztosan közlekedik. A Volánbusz a két nap alatt összesen 3619 helyi és 22 995 helyközi kieső járattal számol országszerte.

2024. 01. 28. 8:41
Polgármesteri_Hivatal_Csatornafedél_Volánbusz. 20200205 Tárnok Foto Bach Máte Magyar Nemzet Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombat délután megjelent a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) sztrájkfelhívása – írja a Világgazdaság. Ezzel bizonyossá vált, hogy a Volánbusznál a második legnagyobb érdekképviselet megtartja a hetek óta ígért kétnapos munkabeszüntetését január 28-án és 29-én.

Ezt azért nem lehetett eddig biztosra venni, mert a bértárgyalás továbbra is aktív a munkáltató és a munkavállalói oldal között. Így aztán az utolsó pillanatig sem lehet kizárni, hogy fordulat állhat be. Mindez továbbra is benne van a pakliban, de már biztosan nem vasárnap és hétfőn. Akkorra ugyanis a SZAKSZ sztrájkba hívta a dolgozókat.

 

Mit kell tudni a Volánbusz-sztrájk szervezőjéről?

A Dobi István elnökölte érdekképviselet egyelőre magára maradt a munkabeszüntetéssel. A MÁV–Volán-csoportnál összesen harmincnál is több szakszervezet működik, a 2024-es bértárgyalásokon közülük kilencnek van megállapodási joga. Egyedül a SZAKSZ hirdetett sztrájkot. Vagyis könnyen úgy tűnhet, hogy klasszikus egy mindenki ellen helyzet alakult ki az összesen 54 ezer főt foglalkoztató állami közlekedési szolgáltatónál.

A SZAKSZ nem az első kétnapos leállást szervezi, legutóbb másfél hónapja bonyolítottak le egy ugyancsak a vasárnapot és a hétfőt érintő tiltakozást. Akkor, december 10-én és 11-én a Volánbusz szerint a sofőrök mintegy tíz százaléka nem vette fel a munkát.

Másrészt bár igaz, hogy a SZAKSZ még a Volánbusznál sem számít a legnagyobb szakszervezetnek – hiszen ez a Közúti Közlekedési Szakszervezet, a KKSZ – és nagyjából kétezer tagot tömörít, de legalábbis papíron komoly támogatottságot tud felmutatni maga mögött. Ez jól példázza, hogy egészen pontosan 5978 járművezető,

a Volán által foglalkoztatott buszvezetők 58 százaléka írta alá január közepéig a SZAKSZ bérkövetelését, illetve a január 28–29-i munkabeszüntetés támogató íveit.

Dobi István és az érdekképviselet vezetése éppen erre alapozva döntött a januári sztrájk mellett. Igaz, ezt eredetileg hatezer aláíráshoz kötötték.

 

Hogyan járnak a buszok a Volánbusz-sztrájk alatt?

A Volánbusz indokolatlannak tartja a sztrájkot, de megkezdte az arra történő felkészülést. A még elégséges szolgáltatásnak megfelelő menetrendet a személyszállítási törvényben előírt határidőn belül, két nappal a munkabeszüntetés megkezdése előtt nyilvánosságra hozta. Az elégséges szolgáltatás keretében

az első nap a helyi járatok 95 százaléka és a helyközi járatok 79,6 százaléka, a második nap pedig a helyi járatok 74 százaléka, a helyközi járatok 54,5 százaléka biztosan közlekedni fog, ez azt jelenti, hogy a társaság a két nap során összesen mintegy 3619 helyi és 22 995 helyközi kieső járattal tervez országszerte.

Amennyiben az adott járatok közül az érintett autóbusz-vezetők nem csatlakoznak a munkabeszüntetéshez és felveszik a munkát, akkor még több járat közlekedik majd menetrend szerint.

Az autóbusz-vezetők (helyközi, helyi) 2024. január 28-án nulla órától 2024. január 29-én üzemzárásig az elégséges szolgáltatás biztosításával szüntetik be a tevékenységüket. Ennek megfelelően

  • a helyi közlekedésben január 28-án 336 járat marad ki, míg a sztrájk második napján, január 29-én 3283 járat nem fog közlekedni.
  • A helyközi közlekedésben január 28-án 3670 járat marad ki, míg a sztrájk második napján, január 29-én 19 325 járatkimaradásra kell számítani.

Mindez együttesen 26 614 járat, ami már azért tetemesnek mondható. Ugyanakkor az is látszik a fenti számokból, hogy vasárnap egy mérsékeltebb kapacitás eshet ki, hétfőn viszont már jóval durvább kimaradások lehetnek a menetrendben.

Ennek a különbségnek, illetve fokozatosságnak az oka a törvény. Ez úgy rendelkezik, hogy az első napon órai bontásban kell a 66 százalékos járatsűrűséget (vagyis az elégséges szolgáltatást) biztosítani, míg a következő 24 órában napi bontást kell alkalmazni. Ezért történik, hogy

vasárnap 4006, míg hétfőn 22 630 járatra terjedhet ki a sztrájk.

 

Kik és hányan sztrájkolnak a Volánbusznál?

De nem csak a buszsofőröknek áll lehetőségükben nem felvenni a munkát. A karbantartó szakmunkások január 29-én a délelőtti műszakban 8–11 óra, a délutáni műszakban 14–17 óra között szüntethetik be a munkát és vehetnek részt a sztrájkban. Az adminisztratív munkakörben dolgozók pedig január 29-én 8–12 órai időszakban csatlakozhatnak az akcióhoz. Fontos viszont, hogy

a termelésirányításban és az utaskiszolgálásban (elővételi pénztár, információ) dolgozók nem vehetnek részt a munkabeszüntetésben.

A nagy kérdés pedig eleve az, hogy vajon hányan fognak ténylegesen sztrájkolni.

Dobi István szerint csak egy fegyelmezett, maximális, tehát a 26 ezret elérő járatkimaradással tudnak eredményt elérni. Ezt azzal kapcsolatban emelte ki, hogy amennyiben az adott autóbusz-vezető nem vesz részt a munkabeszüntetésben és felveszi a munkát, akkor az eredetileg törölt járat menetrend szerint fog közlekedni. Ha sok buszsofőr így tesz vasárnap és hétfőn, akkor akár észrevétlen is maradhat a munkabeszüntetés a Volánbusznál.

 

Mi következik a sztrájk után?

A munkáltató és a SZAKSZ közötti vita egyébként nem tűnik feloldhatatlannak. A MÁV–Volán tulajdonosi jogait gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) három évre kötne egyezséget úgy, hogy az idén minimum hetvenezer forinttal emelné mindenki bérét a cégcsoportnál. A SZAKSZ kilencvenezret akar 2024-re és csak erre az évre akar megállapodni. Utóbbihoz egyébként más szakszervezetek is ragaszkodnak.

Érdemes megemlíteni, hogy az ÉKM csoportszintű megállapodást köt, tehát nem csak a Volánbuszra vonatkozót. Márpedig a SZAKSZ csak itt működik. Tehát viszonylag nehezen elképzelhető, hogy egy volános szakszervezet olyan eredményt tudna elérni a bértárgyalások során, amelyet aztán a MÁV-ra és a HÉV-re is kiterjesztenének.

A kétnapos sztrájkot követően, rögtön keddre Lázár János miniszter tárgyalni hívta a MÁV–Volán szakszervezeteit. A tárcavezető ígérete szerint erre a találkozóra új ajánlattal készül. Hogy ebben végül mi szerepel majd, az bizonyosan attól is függ, mekkora lesz a tényleges sztrájkrészvétel vasárnap és hétfőn, elér-e kritikus szintet a naponta négy és fél millió embert kiszolgáló országos tömegközlekedési hálózatban.

 Borítókép: Volánbusz Tárnokon (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.