– A „fenntarthatóságért tanulás” a jövő pedagógiájának kulcsa, ekkor a pedagógus a gyerekekkel együtt keresi a fenntartható megoldásokat –hangsúlyozta a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézetének mesteroktatója Áder János korábbi államfő Kék bolygó című podcastjében.
Szűcs Attila – aki az elmúlt években aktívan részt vett a fenntarthatósági témahét szervezésében és lebonyolításában – azt mondta, a témahét olyan lokális cselekvési lehetőségeket ad a diákoknak, ami közvetlen visszacsatolást és sikerélményt jelent nekik.
Idén április 22-től kilencedik alkalommal rendezik meg a témahetet, tavaly már 450 ezer fiatal vett részt a programokban
– közölte Áder János, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke, aki azt kérdezte vendégétől, hogyan viszonyulnak a fiatalok ehhez a témához. Szűcs Attila szerint
a projekthét új típusú tanulási formát jelent: tanulás játékos formában.
A projektek mellett az iskolák meghívhatnak szakembereket is, ellátogathatnak nemzeti parkokba vagy olyan cégekhez, amelyek a fenntarthatóságra törekednek. Áder János emlékeztetett: Zöld Föld címmel új tankönyvek jelentek meg, és a fenntarthatóság választható tárgy lett a középiskolákban, sőt, idén már érettségizni is lehet belőle. Szűcs Attila rámutatott,
ez az egyetlen olyan tantárgy, amely száz százalékban projektérettségit jelent, jól tervezhető, és stabil középszintű érettségi jeles eredményt biztosíthat.
A diák megvizsgálhatja például, iskolája környezetében miként állnak hozzá a hulladékkezeléshez, a szelektív hulladékgyűjtéshez. Egy szakdolgozathoz hasonlóan kutathat, az eredményeket értékelheti, esetleg javaslatokat fogalmazhat meg, az érettségin pedig egy prezentáción számolhat be minderről.
Áder János megemlítette a Kék Bolygó Alapítvány fenntarthatósággal kapcsolatos, pedagógusoknak szóló ösztöndíjprogramját, Szűcs Attila pedig közölte: három egyetemen érhető el szakvizsgás pedagógusképzés a fenntarthatóság témájában, köztük a Pannon Egyetemen.
A korábbi köztársasági elnök felvetette: a klímaszorongás vagy az érdeklődés nagyobb-e a gyerekekben? Szűcs Attila azt mondta, életkorfüggő, mikor kezdi el egy fiatal „valós értékén, súlyán látni” a környezeti problémákat, szerencsés esetben a klímaszorongás is aktivitásra sarkallja.