A tanítás gyakorlatorientált szemléletmódját kell előtérbe helyezni és ezzel erősíteni a tanárképzést, de nem szabad elengedni az elméleti felkészültséget sem, mert a mély tantárgyismeret mindennek az alapja – mondta lapunknak Nánay Mihály, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Karának (NKE-NITK) rektori megbízottja az egyetemen induló tanárképzés szemléletváltásáról. Az elismert szakember kijelentette:
az NITK-n az a meggyőződésük, hogy a tanári pálya a gyakorlatban sajátítható el, terepen tanulható és tanítható meg. Ezért fognak ingyenes terepgyakorlatokat tartani azokon a szakokon, ahol ez különösen fontos, hangsúlyozottan a történelem és a földrajz szakon.
Megelevenednek a tanultak
Nánay Mihály kiemelte: a történelemtanárok képzési szerkezetének összeállítását úgy tervezik, hogy a hallgatóknak minden félévben legyen olyan tárgyuk, amelyet kiváló, az adott téma tanítását gyakorló tanárokkal tekintenek át. Tehát nem csak elméleti, akadémikus szakemberek fogják a leendő tanárokat oktatni, hanem komoly eredményeket felmutató szaktanárok is. A nagybetűs mesterséget gyakorlati példákon keresztül lehet fokozatosan elsajátítani, így amikor a végzős egyetemisták az iskola világába kerülnek, megalapozott tudásuk és tapasztalatuk lesz – magyarázta az NKE tanárképzőjének rektori megbízottja.
Mint kifejtette, az elméletben megtanult témák a terepen megelevenednek a hallgatók előtt, hiszen azokon a területeken sétálhatnak, ahol Hunyadi János, vagy bejárhatják a Vaskaput, amit Széchenyi István kezdett el szabályozni. Elmehetnek Temesvárra megnézni azt a helyszínt, ahol Tőkés László volt református lelkész, ahonnan elindult az élőlánc és az 1989-es romániai forradalom, illetve ellátogathatnak Szabadkára, Kosztolányi Dezső lakhelyére, élőben ismerhetik meg a különböző stílusirányzatokat. Ezt hívják autentikus tudásnak, amikor a tanulás kilép az elméleti keretek közül, kézzelfogható valósággá és háromdimenziós érzékeléssé alakul – világított rá a szakember. Hozzátette:
a gyakorlati képzés és a terepgyakorlat abban is segít, hogy az egyetemi hallgatókból szakmai, baráti és összetartó közösség alakuljon ki, ami a modern, kreditrendszerű egyetemi oktatás nagy hiányossága.
Középiskolásokat várnak
– A mi szemléletünk szerinti képzésben a hallgatókat fokozottan be lehet vonni a tevékenységekbe. Úgy képzelünk el egy terepgyakorlatot velük, hogy ott helyben egymásnak tartanak előadást a különböző témákban, amelyekre felkészülnek, illetve terepfelderítő lapot készítenek hozzájuk. Ezt majd a pályájuk során is tudják alkalmazni, amikor már tanítványaik lesznek, így kapnak magabiztosságot hasonló programok szervezéséhez. Komplex, a tanári pályán lényeges képességeket és tudást adhat a terepgyakorlat – mutatott rá Nánay Mihály.