Betontorlasz zárja le a Kelénpatakra (Klingenbach) vezető lehajtót a Sopron-Kelénpatak határátkelőtől pár kilométerre, osztrák oldalon, ez pedig rengeteg magyar ingázó életét keseríti meg – írja a Kisalföld.
Ahogy az eseményekről a Magyar Nemzet korábban beszámolt, az önkormányzat a település lakói nyugalmának védelmezésével indokolta a döntést. Az útvonalról köztudott, hogy magyar közlekedők tömkelege keresett erre kerülőutat számottevő torlódás esetén. Az elmúlt években több kisebb határátkelőt is lezártak a szűk régióban, így Ágfalva és Somfalva között, ami arra kényszeríti az ingázókat, hogy újabb kerülőutakat keressenek. Az osztrák oldalon azonban egyre több település próbálja megakadályozni, hogy a forgalom az ő utcáikon keresztül zúduljon át.
Ruzicska Máté jogász szerint ezek az intézkedések precedenst teremthetnek, és további lezárásokra lehet számítani. Ruzicska és ügyvédi irodája korábban kártérítési pert is indított az Osztrák Köztársaság ellen a határellenőrzések miatt, amelyek 2015 óta „átmenetileg” vannak érvényben – írta a Telex. Bár a bíróság elutasította a keresetet, a lezárások kapcsán közigazgatási per még folyamatban van
– emelték ki.
Kellemetlenségek a magyar oldalon
Kelénpatakon a döntést még a nyár folyamán hozták meg, a tartománytól megkapott engedély birtokában pedig pár nappal ezelőtt telepítették a betonrámpákat a lehajtóra – számolt be róla a Kisalföld.
Sokan nem gondolták, hogy egy kerülő megszüntetése ilyen problémákat okoz majd, ráadásul az intézkedés elviekben tartósan fennáll majd. A burgenlandi közhangulat és a hivatalos álláspont az egérutak kihasználását illetően nem megengedő, akkor sem, ha ezzel megnehezítik az Ausztriában dolgozó magyarok életét, és akkor sem, ha ez a schengeni térségre vonatkozó szabályok önkényes célból történő felrúgása.
Az osztrák sajtóban egyértelműen leszögezték: a lezárás célja a Magyarországról érkező forgalom visszaszorítása
– írta a lap.
Egyesek reményének tárgyát az képezi, hogy amennyiben az M85-ös autópálya eléri majd a határt, könnyebb lesz az ingázók helyzete. Magyar oldalon kétséget kizáróan biztonságosabb lesz a közlekedés, a határon azonban ezután is egy sávra szűkül a forgalom, és kilométereket kell araszolni az A3-as felhajtójáig.