Vonat elé hajtott egy kocsi Zalaegerszegen, ketten megsérültek

A vonat vezetője is súlyos traumát él át.

Forrás: MTI, zaol.hu, MÁV2024. 12. 28. 16:04
Csörög, 2024. szeptember 4.

Összeroncsolódott személyautó, miután összeütközött a Nyugati pályaudvarról Vácra közlekedő személyvonattal Csörög és Máriaudvar között egy tilos jelzést adó fénysorompós vasúti átjáróban 2024. szeptember 4-én. A sofőrt életveszélyes állapotban mentőhelikopter vitte kórházba. A vonaton senki nem sérült meg.

MTI/Mihádák Zoltán
Fotó: MTI/Mihádák Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Személyvonat elé hajtott egy gépkocsi Zalaegerszegen szombaton délután – közölte a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság a honlapján. Mint írták, a baleset a bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt.

Nincs sorompó

Az autóban ketten utaztak, a sofőrt a tűzoltók a mentőkkel közösen emelték ki a járműből. A vonat negyvenöt utasát mentesítő autóbuszjárat szállítja tovább

– közölték. A Mávinform azt közölte a MÁV-csoport honlapján, hogy a Citadella IC ütközött egy autóval Andráshida és Zalaegerszeg között. Emiatt a két település között szünetel a forgalom, a Zalaegerszeg–Őriszentpéter szakaszon jelentősen hosszabb eljutási időre kell számítani.

A Zala vármegyei hírportál azt írja, hogy a baleset a szeméttelep felé vezető útszakaszon történt, azon a részen, ahol nincsen sorompó. A Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese, Czendrei Péter alezredes a balesettel kapcsolatban a Zaol.hu-nak elmondta, a balesetben egy férfi és egy nő, az autó sofőrje és utasa is súlyosan sérültek, de a rendőrség információi szerint nincsenek életveszélyben. A baleset körülményeit a hatóság vizsgálja.

Elrettentő statisztika a MÁV-tól

A MÁV utoljára augusztusban tett közzé statisztikát a vasúti átjárókban történt balesetekről. Akkor azt közölték, hogy addig tizennéggyel több baleset történt, mint az előző év azonos időszakában.

A balesetek során tíz ember vesztette életét, tízszer annyi, mint tavaly ilyenkor. Heten súlyos, tizennyolcan könnyű sérüléseket szenvedtek a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése miatt bekövetkezett balesetekben. A balesetek közel hatvan százaléka biztosított, vagyis fénysorompóval, illetve félsorompóval kiegészített fénysorompóval védett vasúti átjáróban történt. A legtöbbször, 29 esetben személyautóval ütközött a vonat, de kamion, teherautó és traktor is okozott balesetet. Három személyelütés történt, ugyanennyi alkalommal gázolt a vonat kerékpárost és motorost vasúti átjáróban.

Az ilyen események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó, 2022-ben megközelítőleg félmilliárd forintos, 2023-ban hozzávetőlegesen 150 millió forintos kárral volt kénytelen számolni, míg a kárérték idén augusztusban is meghaladta a 131 millió forintot.

 

„Még átérek a vonat előtt”

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik, vagy egész egyszerűen észre sem veszik azt. Évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le az autósok.

A vasúti átjárós balesetek a járműállományt is csökkentik, hiszen a balesetben érintett – jellemzően motorvonatokat – a javítás idejéig ki kell vonni a forgalomból, de előfordul, hogy egy-egy jármű működésképtelenné válik, nem javítható, selejtezni kell. A vasúti átjárós balesetek és a gázolások sok esetben többórás késéseket generálnak, amely akár sok ezer utas aznapi közlekedését nehezíti meg jelentősen.

Emelkedik a gázolások száma is, amelyek tiltott helyen tartózkodás miatt következtek be. Idén augusztusig 32 ilyen baleset történt, amelyek során húsz ember életét vesztette, hatan súlyos, hatan pedig könnyű sérüléseket szenvedtek. A múlt év azonos időszakában húsz személyelütés történt, ezek közül hat volt halálos kimenetelű, nyolc súlyos és hat könnyű sérülésekkel járt.

Minden baleset traumatikus élmény a mozdonyvezetőnek, a személyzetnek, illetve azoknak az utasoknak is, akik a vonatról vagy a peronról nézik végig az eseményeket

– derült ki a MÁV közleményéből.

Ezt kéri a MÁV

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • A jelzőlámpával illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad fokozott figyelemmel áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!

 

Borítókép: Összeroncsolódott személyautó, miután összeütközött egy vonattal. (Fotó: MTI/Mihádák Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.