– Új állomásmegújítási program kezdődött. Miért pont az ebben felsorolt nagy, illetve kispályaudvarok korszerűsítését pályáztatták meg?
– Az állomásmegújítási program lényege, hogy a modernizációt magántőke bevonásával érjük el, de a tulajdonjogokat az állam megtartja és részesedik az üzleti haszonból is. Több évtizedes adóság ez, mindenki tudja, aki járt ezeken a pályaudvarokon, hogy milyen méltatlan állapotban vannak ezek a létesítmények, miközben városszerkezetileg központi helyet foglalnak el. A nyertes vállalatok a szerződés megkötésétől számítva 99 évig birtokolják a vagyonkezelői vagy használói jogokat. Ők fejlesztenek, miközben nemcsak az állomások, hanem a mellettük található területek sem kerülnek ki az állami tulajdonból, sőt, mivel közös projektcéget hozunk létre, az államnak plusz nyeresége is lesz. Elgondolkodhatunk milyen jó lett volna, ha egy ugyanilyen konstrukcióval a MÁV akkori vezetése a mai Westend területét nem eladja hárommillió euróért, hanem csak beviszi egy közös vállalkozásba, amely ma hatszázmillió eurót ér, és évente tízmillió eurókat termel. Ez a program a politikai támadásokkal ellentétben éppen a közvagyon felelős felhasználásáról szól, hiszen olyan fejlesztéseket indítunk el, amelyek megvalósítására állami pénzből talán soha nem lenne lehetőség, bevételt szerzünk a közös cégekből, miközben minden tulajdonjog az államé marad. Az állomásmegújítási programot három részre bontottuk. Elsőként megvizsgáltuk azokat a kiemelt és alapvetően nemzetközi forgalmat is lebonyolító nagy állomásokat, amelyek városszövetileg olyan helyen találhatók, hogy komoly lehetőség van a hasznosításukban. Ebből hét darab van. Ezt követi a térségi szint, tehát a kisebb, de jelentős forgalmat lebonyolító állomások. Ezek közül kilenc darabot választottunk ki, de ezt a számot növelni szeretnénk a jövőben. Az utolsó, harmadik szinten pedig a legkisebb, helyi pályaudvarok vannak, amelyeknek mind a forgalma, mind a mérete elmarad a többitől. A legkisebb pályaudvarok esetében nem adtunk meg a pályázatokra január 31-i határidőt, folyamatosan vizsgáljuk, hogy ki jelentkezik a felújításra. Minden befektetővel külön fogunk tárgyalni és érvényesítjük az állami érdekeket.