– Folyamatban van a KRESZ felülvizsgálata, a tervezés most érkezett abba a fázisba, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium felé javaslatokat
tudunk tenni a budapestiek számára fontos témákban – mondta el lapunknak Gulyás Gergely Kristóf, a Fővárosi Közgyűlés kormánypárti
képviselője. A politikus kiemelte, a KRESZ módosításakor több fontos téma is napirendre került. Az egyik a mikromobilitási eszközök szabályozása, vagyis az elektromos rollerek kérdése.
Aki Budapesten a körúton belül közlekedik, évek óta tapasztalhatja, hogy ezek az új mikromobilitási eszközök, mindamellett, hogy szerves részét képezik a budapesti közlekedésnek, jelentős gondot is okoznak. A szabályozás hiánya pedig sok esetben problémákhoz, balesetekhez vezet
– tette hozzá a képviselő, aki szerint ezen balesetek megelőzése érdekében van óriási szükség a mihamarabbi szabályozásra. A másik apropó pedig, hogy ezek a járművek rendezetlenül vannak tárolva a közterületeken, ami a gyalogosok haladását is korlátozza.
Erre részben már van Budapesten szabályozás, ez az elektromobilitási pontoknak a rendszere, viszont ez kevés. Ezért azt kérte Szentkirályi Alexandra frakcióvezető asszony a minisztériumtól, hogy induljon el közös gondolkodás arról, milyen jogosultságokat tud a kormány a kerületek kezébe adni a sokakat zavaró problémák kezelésére, a gyalogosok közlekedését is elősegítve
– jegyezte meg Gulyás Gergely Kristóf. Hozzátette, az új KRESZ kidolgozásakor másik fontos kérdés a városi kerékpárhasználat. Ugyanis a városi biciklizés szintén fontos szereplőjévé vált a budapesti közlekedésnek.
Megújulhatnak a biciklisávok
Karácsony Gergelyék mostanáig átgondolatlanul álltak a kérdéshez. Az ésszerűtlen és balesetveszélyes kerékpársáv kijelölések kizárólag konfliktuskeltésre voltak alkalmasok a biciklisek, illetve az autósok és a gyalogosok között. Ez kifejezetten rossz irány volt, sőt káros. Ezért minél hamarabb el kell kezdeni gondolkozni azon, hogy hogyan lehet a városi kerékpározást biztonságosabbá tenni, és ezeket a konfliktusokat feloldani a közlekedők között
– zárta a beszélgetést a politikus. A kérdésnek azért is van kiemelt relevanciája, mert az elérhető statisztikák szerint százezernél is több elektromos roller van ma az utakon. A 2024. januárjától szeptemberéig terjedő időszakban a KSH szerint összesen 305 mikromobilitási eszközzel elszenvedett vagy elkövetett balesetet regisztráltak a hatóságok. Ebből 157 esetben volt súlyos és 283 esetben volt enyhe sérülése a balesetben résztvevőnek. 3 esetben történt halálos kimenetelű baleset. Az ORFK szerint ahhoz, hogy a halálos baleseteket elkerüljük, a legfontosabb, hogy mindig megfelelő védőfelszerelést kell viselni.