Megoldódhat a budapesti rollerkáosz

A KRESZ módosításával teljesen új távlatok nyílhatnak meg az önkormányzatok előtt a mikromobilitási eszközök szabályozása terén.

2025. 02. 21. 5:25
Használat után szerte-széjjel hagyott elektromos rollerek Zuglóban a Szugló utcában (Fotó: MTVA/Bizományosi: Branstetter Sándor)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Folyamatban van a KRESZ felülvizsgálata, a tervezés most érkezett abba a fázisba, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium felé javaslatokat 
tudunk tenni a budapestiek számára fontos témákban – mondta el lapunknak Gulyás Gergely Kristóf, a Fővárosi Közgyűlés kormánypárti 
képviselője. A politikus kiemelte, a KRESZ módosításakor több fontos téma is napirendre került. Az egyik a mikromobilitási eszközök szabályozása, vagyis az elektromos rollerek kérdése.

Aki Budapesten a körúton belül közlekedik, évek óta tapasztalhatja, hogy ezek az új mikromobilitási eszközök, mindamellett, hogy szerves részét képezik a budapesti közlekedésnek, jelentős gondot is okoznak. A szabályozás hiánya pedig sok esetben problémákhoz, balesetekhez vezet

– tette hozzá a képviselő, aki szerint ezen balesetek megelőzése érdekében van óriási szükség a mihamarabbi szabályozásra. A másik apropó pedig, hogy ezek a járművek rendezetlenül vannak tárolva a közterületeken, ami a gyalogosok haladását is korlátozza.

Erre részben már van Budapesten szabályozás, ez az elektromobilitási pontoknak a rendszere, viszont ez kevés. Ezért azt kérte Szentkirályi Alexandra frakcióvezető asszony a minisztériumtól, hogy induljon el közös gondolkodás arról, milyen jogosultságokat tud a kormány a kerületek kezébe adni a sokakat zavaró problémák kezelésére, a gyalogosok közlekedését is elősegítve

– jegyezte meg Gulyás Gergely Kristóf. Hozzátette, az új KRESZ kidolgozásakor másik fontos kérdés a városi kerékpárhasználat. Ugyanis a városi biciklizés szintén fontos szereplőjévé vált a budapesti közlekedésnek.

Megújulhatnak a biciklisávok

Karácsony Gergelyék mostanáig átgondolatlanul álltak a kérdéshez. Az ésszerűtlen és balesetveszélyes kerékpársáv kijelölések kizárólag konfliktuskeltésre voltak alkalmasok a biciklisek, illetve az autósok és a gyalogosok között. Ez kifejezetten rossz irány volt, sőt káros. Ezért minél hamarabb el kell kezdeni gondolkozni azon, hogy hogyan lehet a városi kerékpározást biztonságosabbá tenni, és ezeket a konfliktusokat feloldani a közlekedők között

– zárta a beszélgetést a politikus. A kérdésnek azért is van kiemelt relevanciája, mert az elérhető statisztikák szerint százezernél is több elektromos roller van ma az utakon. A 2024. januárjától szeptemberéig terjedő időszakban a KSH szerint összesen 305 mikromobilitási eszközzel elszenvedett vagy elkövetett balesetet regisztráltak a hatóságok. Ebből 157 esetben volt súlyos és 283 esetben volt enyhe sérülése a balesetben résztvevőnek. 3 esetben történt halálos kimenetelű baleset. Az ORFK szerint ahhoz, hogy a halálos baleseteket elkerüljük, a legfontosabb, hogy mindig megfelelő védőfelszerelést kell viselni.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.