A rolleresek a közlekedés legvédtelenebb résztvevői közé tartoznak, így a bekövetkezett balesetekre jellemző, hogy majdnem minden esetben személyi sérüléssel járnak, mivel a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik őket – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata a Magyar Nemzet kérdésére.
Lapunk arra volt kíváncsi, hogy miként lehetne megelőzni azokat a baleseteket, amelyekben az elektromos rollereket használók súlyos balesetet szenvednek el. Az elérhető statisztikák szerint százezernél is több elektromos roller van ma az utakon, ami komoly kockázatot jelent. A 2024. januárjától szeptemberéig terjedő időszakban a KSH szerint összesen 305 mikromobilitási eszközzel elszenvedett vagy elkövetett balesetet regisztráltak a hatóságok. Ebből 157 esetben volt súlyos és 283 esetben volt enyhe sérülése a balesetben résztvevőnek. Három esetben történt halálos kimenetelű baleset.
Az ORFK szerint ahhoz, hogy a halálos baleseteket elkerüljük, a legfontosabb, hogy mindig megfelelő védőfelszerelést kell viselni.
Legfontosabb ilyen eszköz a sisak, így a fejsérülések csökkentésével jelentősen mérsékelhetők a súlyos kimenetelű balesetek. Emellett egyéb védőfelszerelések, a térdvédő, könyökvédő és megfelelő öltözék viselete is hozzájárulhat a sérülések megelőzéséhez. Korlátozott látási viszonyok között történő közlekedés során pedig alapvető, hogy használjanak megfelelő láthatósági kiegészítőket, esetleg viseljenek láthatósági öltözéket
– emelték ki, majd hozzátették, a rollerhasználóknak mindig körültekintően kell közlekedniük, mindig az útviszonyoknak megfelelő sebességgel és nemcsak saját biztonságukra, hanem a gyalogosokra, autókra, egyéb járművekre is ügyelniük kell. Emellett pedig a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lenniük,
tilos bódító hatású szer hatása alatt, vagy szeszesital fogyasztását követően e-rollereket vezetni.
A jogi szabályozás jelenleg nem tartalmaz külön e-roller járműkategóriát, így az egyes motoros rollereket a műszaki jellemzőik alapján szükséges a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe sorolni és ezekre a járművekre vonatkozó speciális szabályokat betartva kell velük közlekedni, így jellemzően segédmotorkerékpárnak vagy akár motorkerékpárnak is minősülhetnek.