Az előző ciklusban sorra készültek el a XII. kerületi Normafát érintő fejlesztések, amely nemcsak a budaiakat, hanem minden budapesti polgárt kiszolgál. Megszüntették a buszfordulót, új parkolót, játszóteret, vendéglátóegységeket, illemhelyeket hoztak létre. Emellett elkészült a sífutó- és a szánkópálya is. Innen már csak a közlekedési fejlesztések hiányoztak, a korábbi vezetés mindent bevetett azért, hogy a Normafát a Széll Kálmán térről a fogaskerekű vasúttal könnyedén meg lehessen közelíteni, így mindkét irányban egy-egy megállóval szükséges megtoldani. Lapunk hónapokkal ezelőtt megkereste az ügyben a fővárost, majd válasz híján két hete a Budapesti Közlekedés Központnál (BKK) próbálkoztunk.
Arra sem válaszoltak, hogy tervben van-e ebben a ciklusban a fogaskerekű ügye.
Bő egy éve Fonti Krisztina, a XII. kerületi önkormányzat akkori alpolgármestere levelet írt Karácsony Gergely főpolgármesternek, hogy felhívja a figyelmét arra is, hogy egy közzétett uniós kiírás szerint a BKK támogatási kérelmet nyújthat be fogaskerekű járművek beszerzésére önállóan vagy az infrastruktúra-fejlesztési projekt részeként.
Karácsony Gergely főpolgármester és Pokorni Zoltán polgármester még 2019 novemberében egyeztetett, és egyetértett abban, hogy a Normafa tömegközlekedésének javítása érdekében kulcsfontosságú a fogaskerekű meghosszabbítása.
A BKK Zrt. korábbi szándéka szerint a fogaskerekű vasút nyomvonalát felújítják, a jármű útvonalát pedig meghosszabbítják. Ennek érdekében a helyi önkormányzat már korábban módosította a kerületi építési szabályzatot, elkészíttette a fogaskerekű rekonstrukciójának részletes megvalósíthatósági tanulmányát, sőt a közúthatósági és vasúthatósági engedélyek is rendelkezésre állnak.
Ezzel szemben az utóbbi években a Karácsony vezette főváros nem fejleszteni, hanem bezárni akarta a népszerű hegyvidéki vasutat, mert túl költségesnek találták a fenntartását. Egy időre le is álltak a szerelvények, ám a XII. kerületiek petíciót indítottak a fennmaradásáért. Karácsonyék valós szándékait jelzi az is, hogy a felújtáshoz elnyert az uniós pénzt sem hívták le.
Hat éve abban is konszenzus alakult ki, hogy a Normafa környezetkímélő megközelítése érdekében a fogaskerekű ügye mellett a libegő fejlesztése is fontos.
A kötélpálya és a két állomásépület megújításához szükséges kiviteli tervek és engedélyek rendelkezésre állnak.
Úgy tűnt, hogy a libegő modernizálása és felújítása már eldöntött tényként szerepelt, ám végül leállt a projekt. Azóta pedig kisebb-nagyobb karbantartásokon kívül semmi sem történik.
Felszállt a csőd-járat
Csőd-air járaton Karácsony „Ma felszáll Budapesten a csőd-air járata, rajta Karácsony Gergellyel” – fogalmazott Szentkirályi Alexandra a Facebook-oldalán. A Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint a főpolgármester jó ideje a „miből?” kérdéssel kel és fekszik, hisz városvezetése alatt Budapest pénzügyi ronccsá vált, amely bármikor csődbe mehet. „Ennek ellenére nem a város megmentésén dolgozik, hanem kilencvenmilliárdos ingatlanmutyiba kezd Rákosrendezőn. »Miből?« – kérdezik tőle sokan és jogosan. Erre kaptunk ma választ: a főpolgármester Luxemburgba utazott, hogy hitelért kuncsorogjon” – jelezte Szentkirályi, aki szerint jogos a kérdés, hogy a fővárosnak szüksége van-e arra, hogy hiteleket vegyen fel egy bizonytalan ingatlanfejlesztésre.