Az utóbbi években sajnálatosan nagy teret nyert az online térben zajló drogreklámozás és -kereskedelem – hívta fel a figyelmet Téglásy Kristóf, a Drogkutató Intézet (DKI) stratégiai igazgatója. Mint írta, a közösségi média platformokon megjelenő hirdetések egyre kifinomultabb módon célozzák meg a fogyasztókat, sokszor az adott ország jogszabályi környezetét átlépve.
Szürke zóna, pszichoaktív élmény
Egyes vállalatok legálisnak tűnő, de potenciálisan pszichoaktív termékeket kínálnak. A Weedorizers például 100 százalékban legális élményt hirdet, miközben USB-kulcs formájában forgalmaz olyan termékeket, amelyek „minden hatást” biztosítanak.
A marketingnyelvezet arra utalhat, hogy olyan vegyületekről van szó, amelyek jogi szürke zónában helyezkednek el, a fogyasztók számára azonban pszichoaktív élményt nyújtanak.
A Canapuff hirdetéseiben a Blue Lotus és a Kratom keverékéből készült termékek szerepelnek, amelyek egyes országokban tiltottak vagy szigorúan szabályozottak az opioidszerű hatásaik miatt.

A CBD.FR a cannabis különböző formáit forgalmazza, miközben árazási stratégiájával a fiatalabb fogyasztókat igyekszik megszólítani.

A Zazaland.store hirdetéseiben a könnyen felismerhető növényi motívumok és a fiatalos szleng szintén arra utal, hogy egy tágabb értelemben vett cannabiskultúrát próbálnak népszerűsíteni.

Melyek a droghirdetések veszélyei a közösségi médiában?
A stratégiai igazgató hangsúlyozta: ezek a hirdetések több szempontból is veszélyesek. Vizuális szempontból azért, mert elsősorban fiatalokat és a sérülékeny csoportokat céloznak meg. A grafikai elemek és a marketingnyelvezet a rekreációs drogfogyasztás kockázatait figyelmen kívül hagyva, normalizálja az ilyen termékek használatát.
Egy másik fontos veszély a megtévesztő marketing, amely a »legális élmény« vagy az »ártatlan alternatíva« narratívájával próbálja elrejteni a potenciális kockázatokat.
Bár egyes termékek valóban legális összetevőkből állhatnak, sok esetben a hatóságok csak késve reagálnak az újonnan megjelenő pszichoaktív anyagokra, így a fogyasztók olyan vegyületeket is megvásárolhatnak, amelyek hosszú távú hatásai ismeretlenek vagy súlyos egészségkárosító folyamatokat indítanak el a szervezetben.