Április 1-jével megkezdődik a magyar közlekedés teljes átalakítása, a tíz miniszteri vállalás teljesítése – jelentette be közösségi oldalára feltöltött videójában Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter emlékeztetett: Magyarországon naponta több millió ember veszi igénybe a legfontosabb közszolgáltatások egyikét, a tömegközlekedést.
A tárcavezető felidézte: a legfontosabb célja az volt, hogy olcsóbb legyen az embereknek a tömegközlekedés. Szerinte ez a tavalyi rezsicsökkentéssel, az új tarifarendszer bevezetésével meg is valósult.
– Most azt kell elérjük, hogy jobb is legyen a tömegközlekedés. Ennek jegyében
tízpontos miniszteri vállalást tettem, amiből ma kettő megvalósul
– mondta, majd bejelentette: elindul az új MÁV-applikáció, ami egész évben bővül és fejlődik, és április 1-jétől minden intercityn tisztasági változások lesznek.

A miniszter arról is beszámolt, hogy az utasok érdekében a magyar közlekedés jobbá tételéhez a következő lépés június 1-jével lép hatályba. A kormány bevezeti a késésbiztosítást, elkezdődik az ezer darab új buszból az első 131-nek a leszállítása, és megkezdődik az új bérelt vonatok pályára állítása, valamint a használt régi járművek felújítása.
Lázár János tízpontos vállalása
Mint arról lapunk is beszámolt, a tárcavezető januári közlekedésinfóján tett tíz miniszteri vállalást:
- Bevezetik a késési biztosítást, ami ingyen megillet minden utast.
- 2026. január 1-jére felújítják a MÁV-csoport összes pályaudvarán – tehát nemcsak a vasút-, hanem a buszállomásokon is – a vécéket, mosdókat.
- Április 1-jétől az intercity vonatokon az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít szolgálatot.
- A ciklus végéig összességében ezer darab új, korszerű autóbuszt szereznek be, ebből az első félezer darab még idén megérkezik – tehát ötszáz új busz idén, ötszáz pedig jövőre.
- Mind mozdonnyal, mind személykocsikkal, mind motorvonatokkal érdemben erősítik a vasúti közlekedést a következő két esztendőben.
- Az év végéig felújítanak és újra forgalomba helyeznek száz vasúti, nagyobbrészt IC-minőségű kocsit, amelyek jelenleg leginkább alkatrészhiány miatt tárolóvágányon állnak. Nagy részük már nyárig, a következő főszezonra újra szolgálatba fog állni.
- Azzal, hogy a magyar állam a GySEV-ben nemrégiben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, Magyarországnak két állami vasúttársasága lett: a MÁV és a GySEV. A tulajdonszerzés nem önmagáért való, hanem az utasokért csinálták: összeadják a MÁV és a GySEV erőforrásait, legyen szó járműről vagy pályaüzemeltetési képességről. A GySEV mostani, hazai szolgáltatási területét több mint a kétszeresére emelik, újabb négyszáz kilométernyi pályával toldják meg. Ezzel Észak-Dunántúlon, Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegyék, illetve Veszprém vármegye egy részén a vasúti közlekedést a GySEV-re bízzák. Az itt felszabaduló MÁV-os járműveket átirányítják a keleti országrészekbe.
- Bevezetik a nyári erősítő buszjáratok rendszerét.
- Klímagaranciát adnak a 2025-ös nyári szezonra.
- Új MÁV-alkalmazást indítanak MÁV+ néven.
A tízpontos vállalásról bővebben ezen cikkünkben olvashat.