Csupán álhír, hogy változott volna június elsejével a kerékpárok kötelező felszerelésének listája – hívta fel a figyelmet a Magyar Kerékpárosklub elnöke az Inforádióban. Kürti Gábor tisztázta, az új KRESZ életbelépése odébb van még, a társadalmi egyeztetés után jön majd csak a törvény elfogadása.
Az új KRESZ kapcsán elmondta, a kerékpárosokat érintő legfőbb változás várhatóan:
az oldaltávolságok számszerűsítése lesz, vagyis az 50-es tempónál gyorsabban haladó járműveknek másfél méteres távolság megtartásával kell előzniük, az ennél lassabbaknak pedig egyméteres távolságot kell tartaniuk a biciklisek mellett. Az is újdonság lesz, hogy az araszoló kocsioszlopot lehet majd jobbról előzni.
Fontos még, hogy át lehet majd gurulni kerékpáron ülve a gyalogos-átkelőhelyen, csak épp nem lesz automatikus a kerékpáros elsőbbsége; Kürti Gábor szerint ez eddig is így volt, csak épp nem volt szövegszerűen annyira egyértelmű, mint most lesz.
A szervezet elnöke arra is kitért, érinti-e az új KRESZ a bolyban közlekedő kerékpározókat, miután eddig csak egymás mögött haladhattak.
– Praktikusabb egymás mellett is engedni a kerékpározást egy túrázó gyerekcsoportnak vagy versenyzőknek azért, hogy belátható legyen a megelőzése. Így egy kicsit hasonlítanának egy lassú járműhöz, amit meg kell előzni – vélte Kürti Gábor.
A gyerekkel kerékpározás a járdán szintén kérdés volt eddig, az elnök információi szerint lehet majd gyereket kísérni járdán kerékpározva.
– Eddig ha valaki a gyerekével főútvonal mellett kerékpározott, akkor ő csak a járdán mehetett, mert 12 év alatt tilos ugye főútvonalon kerékpározni, de most valószínűleg a járdákon 10 km/óra alatt meg lehet ezt oldani – jelezte.
A buszsávok használata ugyanakkor nyitott kérdés még, Kürti Gábor úgy véli, a jelenlegi helyzet nagyon veszélyes, mert a kerékpárosokat kitiltották a buszsávokból, így viszont a következő forgalmi sávban a buszok és az ott nagyobb sebességgel haladó autók közé szorultak, ami szerinte szabályos ugyan, de nagyon veszélyes.
Meglátása szerint foglalkozni kell a kerékpársportra vonatkozó szabályokkal is, amelynek nem végleges még a szövege sem. – Nyilvánvaló probléma, hogy Valter Attila nem edzhet Magyarországon, mert 50-nél nem tekerhet gyorsabban, másrészt ahol kerékpárút van, ott kötelező lenne neki azt használni, vagyis a kerékpársportot ellehetetlenítik a mostani szabályok, még akkor is, ha a rendőrök rugalmasan állnak ehhez. A megoldás az lehet, hogy aki sportcélból kerékpározik, annak a jogosultságait egyesületi tagság vagy versenyigazolvány tudja majd bővíteni az utakon – fejtette ki Kürti Gábor.