A digitális tananyagoké a jövő

Már több mint háromszáz iskola használja országszerte a nemzeti köznevelési portál elektronikus tankönyveit és digitális feladatait. A telefonon, tableten, de akár interaktív panelen is elérhető tananyagok a nem állami iskolák között is egyre népszerűbbek. Nemcsak azért, mert izgalmas animációk, kisfilmek, interaktív feladatok színesítik a leckéket, de a pedagógusok szerkeszthetik is a tananyagot, saját feladatsorokat, illusztrációkat állíthatnak össze és oszthatnak meg az osztállyal, sőt a portálon a szülők is nyomon követhetik gyermekük előrehaladását.

Csókás Adrienn
2019. 07. 18. 6:29
null
A rendszer egyre több színes, korszerű módon elsajátítható tudást kínál Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alapvetően változtathatja meg a diá­kok tanuláshoz való hozzáállását a tananyagok formátumának átalakítása. Mindannyiunk előtt ismerős a kép, amikor a házi feladatokkal bajlódó vagy épp másnapi témazáróra készülő diák órák hosszat görnyed az íróasztala felett, színes szövegkiemelővel húzogatja ki a végtelennek tűnő sorokat, és az idő múlásával egyre kevesebb lelkesedéssel lapozgatja a tankönyvet, hogy aztán a végén egy laza mozdulattal összecsapva kijelentse: ez az egész halálosan unalmas.

Mennyivel másabb lenne, ha esetleg videós összefoglaló is lenne a fejezethez vagy a lecke egy részét a telefonon pötyögve már hazafelé a buszmegállóban is meg lehetne írni. Mindez nem is annyira távoli jövő, az oktatásirányítás igyekszik lépést tartani a gyerekek változó igényeivel, és a száraz, egyhangú olvasókönyvek helyett egyre több digitális, színes interaktív tananyagot kínálni, amelyekkel a tanórán is jobban elrepül az idő, és amelyeket otthon is talán nagyobb eséllyel vesznek elő önszántukból a diákok.

Ennek szellemében az utóbbi időben igen komoly korszerűsítésen és bővítésen ment keresztül az öt évvel ezelőtt létrehozott Nemzeti Köznevelési Portál (NKP). Az Nkp.hu címen elérhető honlapon az állami fejlesztésű, új generációs tankönyvek, munkafüzetek között böngészhetünk, de az oldal jóval több annál, minthogy elektronikusan lapozhatjuk vagy letölthetjük a könyveket.

A rendszer egyre több színes, korszerű módon elsajátítható tudást kínál
Fotó: Havran Zoltán

A tantárgyak, évfolyamok szerint is kereshető tartalmakat a gyerekek egyre magasabb ingerküszöbét is elérő különleges illusztrációkkal, videók­kal, kép- és hangfájlokkal, animációkkal látták el, a leckékhez ráadásul interaktív feladatok, tanári segédletek is társulnak. A diákok az izgalmasabb ismeretszerzés érdekében megoszthatják egymással kedvenc tananyagaikat, létrehozhatnak csoportokat, szakkörökhöz csatlakozhatnak, tesztelhetik tudásukat, a pedagógusok maguk is összeállíthatnak feladatsorokat, megoszthatják azokat az osztállyal és szabadon válogathatnak más kollégák jól bevált, ötletes megoldásai közül is. De az oldal segítség a szülőknek is, akik nyomon tudják követni gyermekük előrehaladását, ellenőrizhetik, hogy a csemete milyen feladatokat töltött ki, és milyen eredménnyel. Egyes feladatok igazodnak a diákok tudásszintjéhez, oly módon, hogy azonnali visszajelzést küldenek a válaszok helyességéről, és az elért eredmények alapján mindig olyan nehézségű kérdéseket kínál a rendszer a tanulónak, ami az ő egyéni fejlődéséhez a legoptimálisabb.

– A portált első körben húsz iskola tanárai és diákjai tesztelték, most pedig már több mint háromszáz iskola mindennapjait könnyíti meg – tudta meg lapunk az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet illetékes szakemberétől. Pintér Gergely, az intézmény Digitális Tartalomszolgáltató Központjának vezetője szerint a portál egyik legfőbb előnye, hogy használata nem igényel speciális informatikai tudást, nincs szükség egyedi berendezésekre, a legmodernebb iskoláktól a szerényebb erőforrásokkal bíró intézetekig bárhol lehet használni. Csupán internetre és internetképes eszközre van szükség, a tartalom automatikusan igazodik a mobiltelefontól kezdve az interaktív táblán át az interaktív panelig mindenhez. – A visszajelzésekre külön hangsúlyt fektet a projekt, hiszen valódi segítséget, hatékony tanulási formákat akarunk adni. Folyamatosan kapunk jobbító ötleteket, építő kritikákat és persze sok-sok lelkesítő, pozitív visszajelzést, amikért nagyon hálásak vagyunk – tette hozzá. Pintér Gergely jelezte: az NKP tartalmait a nem állami iskolák is használhatják vagy olyan pedagógusok is beépíthetik az óráikba, akik egyébként nem állami fejlesztésű tankönyvekből tanítanak. Elmondása szerint már több egyházi iskola vezetője is jelezte, hogy szívesen bekapcsolódna a tesztelésbe.

A tartalomfejlesztő szakember kitért arra is, hogy a legújabb együttműködéseknek köszönhetően a diákok és a pedagógusok már több külső portál tartalmainak elérésére is lehetőséget kaptak. – A Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) segítségével közszolgálati műsorokat, magyar gyártású exkluzív tartalmakat lehet elérni, a MúzeumDigitár használatával pedig 68 magyar intézet, több mint 200 ezer műtárgy oktatási célból hasznos digitális adatai válnak hozzáférhetővé. Egyedülálló módon a Dél-kaliforniai Egyetem által fejlesztett oktatási platformjával, az iWitness portállal is sikerült kapcsolatot létesíteni. Az itt fellelhető tartalmak fejlesztik a kognitív és empátiakészséget, a kritikus gondolkodást, valamint a szövegértő és -elemző képességet – magyarázta Pintér Gergely, aki elmondta azt is, hogy a pedagógusoknak több ingyenes képzést is indítottak, amelyeken kiemelt hangsúlyt kap a digitális tananyagok és szolgáltatások mindennapi használata. Jelenleg a sajátos nevelési igényű tanulókat érintő fejlesztések vannak előirányozva, így az eddigi képzési paletta hamarosan tovább bővül majd.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.