Kókához azzal kapcsolatban érkezett javaslat az Alstom részéről, hogy 2006 májusában találkozzon Kronnal, ám a rendkívüli óvatosságot mutatja, hogy Wolff Vilmos, az Alstom Power Hungária Zrt. vezérigazgatója egy e-mailjében óva intette a szereplőket ettől a megoldástól. Wolff egyébként – az e-mailek tanúsága szerint – júniusban, a tender elnyerését követően végül tájékoztathatta a Magyarországra érkező Watsont, hogy kikkel tanácsos felvennie a kapcsolatot a magyar döntéshozók közül.
Az Alstom elnökhelyettese a vizsgálat során tagadta, hogy pénzt adtak volna az SZDSZ-es miniszternek vagy Garamhegyinek, és hogy a két magyarnak bármilyen kapcsolata lett volna a Hansen Consulting vagy az Eurocontact nevű lobbicégekkel.
Azonban amikor Kyrill Lapin a Hansen képviseletében a vállalat számlái mögötti teljesítést akarta igazolni,
olyan e-mailt küldött az Alstomnak, amelyben több kormányzati szereplő mellett Kóka önéletrajza is szerepelt.
A francia vállalat átfogó próbálkozásait mutatja az agresszív érdekérvényesítésre, hogy az SZDSZ-es Matyi László megkörnyékezését is tervezték, feltehetően azért, mert ő belelátott a kisebbik kormánypárt pénzügyeibe.
Egy ügy, több eljárás
Emlékezetes, a 2-es és a 4-es metróvonalra 2006-ban beszerzett francia Alstom-metrókocsik ügyében még 2011-ben vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés bűntette és más bűncselekmények miatt indult nyomozás, amely 2016. szeptember 16-án került a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) hatáskörébe. Az ügyben azután indult vizsgálat, hogy 2010-ben az Állami Számvevőszék (ÁSZ) átvilágította a 4-es metró beruházását és a járműbeszerzéseket. Az ÁSZ jelentése szerint a beruházással a magyar államot és a fővárosi önkormányzatot jelentős vagyoni hátrány érte.
A magyar eljárással párhuzamosan az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala is vizsgálódott. A nyomozás eredményeként négy Alstom-vezetőt vádoltak meg azzal, hogy bűnszervezetben elkövetve, 2006 januárja és 2007 októbere között összesen 2,3 millió eurónyi összeget juttattak a BKV tisztviselőinek, illetve az üzlet megkötésében közreműködő ügynököknek. A múlt év végi jogerős ítélet azonban sokak meglepetésére az összes vádlott felmentésével zárult.
Ismert, az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 2017 februárjában a 4-es metróberuházással összefüggésben kötött Alstom-szerződésnél a teljes, 22,9 milliárd forintos támogatás visszatérítését javasolta. A gyanú szerint a francia cég bennfentes információkhoz juthatott, és azokat felhasználva módosította ajánlatát.
Az OLAF megállapította: a 4-es metró építésekor kiemelkedő súlyú szabálytalanságokat és hibákat követtek el.
A hivatal szerint a projekthez kötődő szabálytalanságok becsült pénzügyi összhatása mintegy 167 milliárd forint. Az ügyben jelenleg is tart a magyar nyomozás. A különböző szerződések, valamint a projektmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések, döntések és a hűtlen kezelés gyanúja miatt indult nyomozást 2017. január 23-án rendelték el.
Erős mondatok az e-mailekből
„Az Alstomnak nem tetszenek a fizetési feltételek.” (Michael Anderson Toll Károlynak)
„Ha Aba Botond hozná a szakértőit, akkor lehet, hogy nem tudnánk megbeszélni vele kényesebb kérdéseket.” (Jean-Louis Quillet Toll Károlynak)
„Aba Botondot legfeljebb csak két munkatársa, feltehetően Danyi és Szonntag kíséri el az Alstom vezetőivel szervezett találkozóra.” (Toll Károly Jean-Louis Quillet-nek)
„Aba Botondnak érdekében áll, hogy az Alstom jól szerepeljen a pályázaton.” (Jean-Louis Quillet, az Alstom értékesítője)
„Kapunk biztosítékot arról, hogy sikeres lesz az előjelentkezésünk?” (Michael Anderson Toll Károlynak)
„Tudnának biztosítani minket arról, hogy nem 30 évre kötik a karbantartási szerződést, ha engedünk az árból?” (Michael Anderson Lugosi Zoltánnak)
„Toll Károly beszélt egy bizonyos személlyel, hogy az eredeti kritériumokat vegyék figyelembe” (Toll a Michael Andersonnal történt egyeztetéséről írt összefoglalójában. Így tehát elintézte, hogy az Alstom ne essen ki pénzügyi feltételek miatt)

„Barátainknak hinniük kell, hogy az a feladatuk, intézzék el a két veszélyes pályázót (feltehetően a Bombardier-t és a Hanwa-Rotemet) a mi inputunk segítségével.” (Michael Anderson Toll Károlynak, Lugosi Zoltánnak és Wolff Vilmosnak)
„Működik a nyomás” (Wolff Vilmos, az Alstom elnökhelyettesét értesítve a Bombardier kizárásáról)
„Ne felejtsenek egy Aba Botondból, Puch Lászlóból és Elekes Mártonból álló BKV-delegációt meghívni Szingapúrba. A trió kész segíteni az Alstomot Elekes szerint, feltéve, ha a vállalat érdekes technikai és pénzügyi ajánlatot tesz.” (Jean-Louis Quillet a feletteseinek)