– Az idei évben, még az építkezés megkezdése előtt a Dízelcsarnokban időszaki kiállítással jelentkezik a Közlekedési Múzeum. A múzeum leendő új otthonában, az egykori Északi Járműjavító területén ezzel már az építkezés kezdete előtt betekintést engedünk a régi járműjavító csarnokba, ahol időszaki kiállítást tervezünk a járműjavító és környezetének történetéről. Ehhez a kiállításhoz érkeztek most meg a mozdonyok. Emellett részletesen bemutatjuk majd az új múzeum terveit is, amelyeken gőzerővel dolgozunk annak érdekében, hogy az ipari örökség megőrzésével, annak világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítésével új kulturális negyedet hozzunk létre a kőbányai egykori rozsdaövezetben – mondta el az első vasúti járművek megérkezésekor Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.
Az új kiállítás helyszínére öt különleges vasúti jármű érkezett január 11-én reggel: az ikonikus 424-es gőzmozdony, a vasút-villamosítás kiemelkedő alakja, Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony, valamint egy 242-es gőzmozdony, egy M44-es tolatómozdony, és egy CMN személykocsi. Ezeket követi január 12-én az 1935-ös Árpád gyorssínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. A járművek egyébként szorosan kötődnek a helyszínhez, hiszen többségüket itt javították az Északiban, az ország egykori legnagyobb vasúti járműjavítójában.
Megérkeztek a mozdonyok a Közlekedési Múzeum időszaki kiállítására
Fotó: Közlekedési Múzeum
A lehetőség, hogy a Közlekedési Múzeumnak újra egy saját helyszínen megrendezett időszaki kiállítása lehet – amit természetesen a vírushelyzetet és a rendelkező szabályozásokat figyelembe véve nyit majd meg a múzeum –, azt is jelenti, hogy folyamatos múzeumpedagógiai és családi programokkal, időszakos eseményekkel, konferenciákkal, járműbemutatókkal, rendezvényekkel, eseményekkel várja a látogatókat a múzeum. A kiállításon a volt Északi Járműjavító múltját, jelenét és jövőjét is megismerheti a közönség. Mivel a felhagyott járműjavító jelen állapotában nem alkalmas téli üzemre, az épületet a nyári, kora őszi hónapokban tervezik megnyitni, ha a pandémiás helyzet megengedi.
Az Északi Járműjavító 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa volt. A hazai vasúti járműjavítást, járműgyártást megtestesítő, adottságaiban kiállítóhelynek kitűnően alkalmas ipari örökségi helyszínt 2017 decemberében jelölte ki a kormány az új Közlekedési Múzeum helyszínéül.
A projekt keretében egy teljes kulturális negyed jöhet itt létre, amelynek főbejárata a Közlekedési Múzeum, mellette pedig az Eiffel Műhelyház áll. A tervek szerint a múzeumépület körül park létesül, új gyalogoskapcsolatok jönnek létre, valamint új vasúti megálló és a nosztalgiavillamosoknak egy új végállomás is épül.
Érkeznek a vasúti kocsik is
Fotó: Közlekedési Múzeum
A múzeum kiemelt célja a helyszínen ma látható, ipari múltat idéző állapot megőrzése és világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítése. Az új Közlekedési Múzeum építésére ezért nemzetközi tervpályázaton a szakmai zsűri egyöntetű döntéssel a New York-i Diller Scofidio + Renfro sztárépítész irodát és magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát választotta győztesnek. A kormány 2020 májusában döntött arról, hogy biztosítja az új Közlekedési Múzeum épületkomplexuma és új állandó kiállítás tervezésére, előkészítésére szükséges támogatást. A projekt Európa egyik legnagyobb barnamezős fejlesztése. Az új múzeum építése leghamarabb 2023-ban kezdődhet, ezért érdemes a következő két tavaszi–nyári szezonra még ideiglenesen megnyitnunk az épületet a látogatók előtt – zárja közleményét a Közlekedési Múzeum.