– A koronavírus-járvány az élet minden területén nehézségeket okoz, így a szakképzésben is, de azt látjuk, hogy mindezek ellenére jól halad az oktatás digitális átállása. Az intézményeknek nagy kihívást jelent a tantermen kívüli, digitális munkarend megszervezése, ugyanakkor az eddigi tapasztalatok pozitívak: a diákok és az oktatók is igazodnak a rendkívüli helyzethez. A kollégák tudják, értik, hogy csak a társas érintkezések radikális csökkentésével lehet fékezni és időben széthúzni a vírus terjedését, ezért példás összefogással, a jó gyakorlatok megosztásával segítik egymás munkáját ebben a szokatlan és kényelmetlen helyzetben – mondta a Magyar Nemzetnek Schanda Tamás, a szakképzésért is felelős Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) miniszterhelyettese, parlamenti és stratégiai államtitkára.
Az elmúlt egy hét tapasztalatairól szólva a politikus kifejtette: a szakképzési centrumok már a tantermen kívüli, digitális oktatási rendre vonatkozó bejelentést követően, hétvégén elkezdték a munkát annak érdekében, hogy a hétfői tantestületi tájékoztatások zökkenőmentesek legyenek. – Minden gyorsan, flottul zajlik, a tanulók és az oktatók értesítése időben megtörtént, a szakképzési centrumok az iskolák vezetőivel közösen, határidőre elkészítették az eljárásrendet, és az operatív munkacsoportok is megalakultak. Azt, hogy az átállás valóban megkezdődött, az is alátámasztja, hogy a tanügyi elektronikus rendszerben a korábbi időszakhoz képest jelentősen megnövekedett aktivitás tapasztalható – mondta.
Arra a kérdésünkre, hogy a diákok, illetve a tanárok rendelkezésére áll-e a megfelelő digitális, informatikai infrastruktúra, a miniszterhelyettes jelezte: az internetes elérés nagyon jó hazánkban, összeurópai viszonylatban is kiemelkedő a területi lefedettségi arány. Arról is beszélt ugyanakkor, hogy az egyes iskolák eszközökkel való ellátottsága eltérő, az ezzel összefüggő felmérést már el is végezték, most az igények összesítése zajlik.
– Értelemszerűen az informatikai képzést nyújtó iskolák állnak a legjobban, de azoknak az intézményeknek, amelyeknél ilyen jellegű problémák merültek fel, rendkívüli eszközbeszerzésre nyílt lehetőségük az ITM támogatásával – mondta Schanda Tamás, hozzátéve, hogy amennyiben szükséges, díjmentes eszközkölcsönzéssel biztosítják a diákoknak és az oktatóknak az otthoni tanulás és munkavégzés feltételeit. Ha a tanulónak egyáltalán nem állnak rendelkezésére a szükséges felszerelések, például nincs az otthonában internetelérés, akkor persze az illetékes szakképzési centrum az intézményen belül biztosítja neki a szükséges feltételeket. A járványügyi előírásokat azonban ilyenkor is szigorúan be kell tartani, így legfeljebb ötfős csoportokban lehetnek az iskolában a tanulók.