Mint korábban megírtuk, a pedagógus-szakszervezetek álláspontja az egy évvel kibővített általános iskolai képzés tervezetéről nagyjából azonos. Galló Istvánné (Pedagógusok Szakszervezete) és Mendrey László (Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete) véleménye ekképp hozható közös nevezőre: a kerettanterv felülvizsgálata szükséges, csökkentett tananyagmennyiséggel, befogadó iskolával, ahol a tanár oktatási szabadságot élvez amellett, hogy anyagilag is megbecsülik.
A rendszer egyelőre működik és számos diák – alapképességek hiányában ugyan – az általános iskola után középiskolai vagy gimnáziumi keretek között folytatja tanulmányait. A harc pedig egyre nagyobb. Küzdelem a hiányosságok leküzdésével, a tananyaggal, az elvárásokkal és saját magával.
Szembetűnő, hogy a gyerek nem vállalkozik olyanra, amiben kudarc érheti – mondta az MNO-nak egy budapesti elitgimnáziumban oktató tanár, aki hozzátetette: „rengeteg az önbizalom-hiányos gyerek, bár ez nem feltétlen az alapismeretek hiányából ered”. Nyelvtanárként sok energiát fordít arra, hogy megértesse a tanulókkal a hiba fontosságát, hiszen enélkül nem derül ki, mi az, amin a tanár segítségével javítani kell.
„Múltkor kiselőadással készült volna négy tanuló az órámra, ám a megbeszélt időpontra nem készültek el. Osztályfőnökükként kérdőre vontam őket, mire az egyikük közölte, hogy nem maradt rá idejük, mert annyi mindent kellett tanulni. Azt mondták, hogy inkább ezt a megoldást választották, mert tőlem nem félnek, viszont más tanároktól igen. Nem normális dolog, hogy egy gyerek féljen egy tanártól. Én nem hiszek abban, hogy ezzel tiszteletet lehet kiváltani vagy könnyebb fegyelmezni.”
A tananyag óriási, a gyerekek nagyon leterheltek és az osztályfőnöki feladatokat is ellátó oktató szerint az iskola mellett sokszor a szülők is sokat követelnek. Idén három diákjáról derült ki, hogy étkezési zavarokkal küzd és közülük kettő pszichológus elérhetőségét kérte tőle.
Átlagosan heti 6,2 órát töltenek házi feladatok írásával a 15 éves magyar diákok, ami jóval magasabb a 4,9 órás OECD-átlagnál – derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) felméréséből, amely szerint a 29 mért ország közül nálunk fordítják az ötödik legtöbb időt a leckére a gyerekek.