Mindörökké Niva – Lada 4×4 Urban teszt

Kaphat bármilyen modern külsőt, ugyanaz a nyers terepjáró marad a Lada nagy túlélője.

null

Nem vitás, hogy a Lada hazai visszatérésének legizgalmasabb pontja a Niva, vagyis a 4×4 keresztnevű típus forgalmazása. Lássuk be, megkapó látvány a csillogó autószalonban kiállított, vadonatúj VAZ 2121-es, a régi világ – talán legszebb – emléke. Létjogosultságát éppen az adja, hogy 1976-os bemutatásakor kívül-belül modernnek számított, pedig ez volt az első típus, melyet a szovjetek önállóan fejlesztettek. Méretei, önhordó karosszériája, masszív futóműve, terepváltója a környéken előforduló mindenféle akadály leküzdésére alkalmassá tette, csinos formája pedig az eltelt idő alatt klasszikussá érett.

Mint funkcionális használati tárgynak, ott a helye a kínálatban. Ehhez a lépéshez persze szükség volt bizonyos engedélyekre, mert hiába készítették el a szabadidős fazonú Urban kivitelt, légzsák továbbra sem került bele, még a klímát is „ki kellett dobni”, mert a gázt, amivel Oroszországban feltöltik, az EU-ban már betiltották. Ilyen apróságok nem állhattak a Niva, vagyis a 4×4 útjában. Ahogy az importőrtől megtudtuk, már a légkondi problémájára is születőben van a megoldás.

Lada 4×4 Urban
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU/Mediaworks

Tesztautónk már a modernizált szériából került ki, igaz, annak még az elejéről, így a 350 000 Ft-os felárba foglalt könnyűfém felnik nélkül vettük át, cserében már az új hűtőrácsot és a színrefújt, műanyag lökhárítót kapta. Egyik sem rontotta el a stílusát, bár a fényezett ütközők nem túl praktikusak, ha akár csak egy bokrokkal szegélyezett földútra hajtunk, és az ikonikus Lada billenőkilincset sem kellett volna matt feketére festeni, ha már az ablakkereteken megmaradt a krómcsík. Ez a fajta furcsa kettősség jellemzi az egész autót, minden friss részlet mellé jut egy érintetlenül hagyott, régimódi megoldás. Az Urban egyik vonzereje az elektromos ablak: kapcsolója a váltókonzolra került, gyorsan működik, de lefelé begyűri a szigetelést, felfelé pedig recsegő hangot ad. Külön kulcsa van az ajtónak és a gyújtáskapcsolónak, a csomagtartót a bal hátsó oldalkárpitra szerelt kallantyúval lehet nyitni. Zsanérja erős, lecsukni ritkán sikerül elsőre (ha ferdén áll az autó, be sem záródik), akkor viszont nagyot szól.

Miután megemésztettük kisautós méreteit, az ajtók becsukásához is lendületet kell venni, az erőfeszítésért a jól ismert Lada ajtócsapódás hang és a lyukacsos tetőkárpit látványa a jutalom. Bár elsőre nem úgy tűnik, alaposan átalakult a belső, amióta nem láttuk. A kicsi, de szellős utastérben először az új ülés tűnik fel: kárpitozása, sárga cérnás díszvarrása idegen a miliőtől, ami nagyobb baj, hogy semmit sem tart és már közepes távon is kényelmetlen. Fröccsöntött műanyagból van a 4×4-ben furcsán ható, Urban-kormány, mérete, fogása ideális, viszont nincs középen és középállásban ferde; gyanús, hogy a szintén ferdén felragasztott embléma viszont ilyenkor áll vízszintesen.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Négy kerékkel a Földön – Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4×4 DSG teszt

Aligha kívánhatnánk felkészültebb családi autót a Superb szabadidő-autós kivitelénél, amely nem a legújabb divat szerint készült, és ez nagyon jól áll neki – írja az Autó-Motor.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.