Szárnyaló fantázia – 60 éves a legendás autó

A repülőgépek mellett a megbízható és biztonságos autók gyártására törekedett a cég.

null

Amikor a Svenska Aeroplan AB 1945-ben megalapította új üzletágát, még nem rendelkezett autóipari tapasztalatokkal, a repülőmérnökökből álló fejlesztőcsapat azonban az ellenfeleket alaposan tanulmányozva, előnyeiket és hátrányaikat megismerve tervezte meg első típusát, a 92-est. Tíz évvel később az eredeti konstrukció műszaki alapjait felhasználva dobták piacra a 93-ast, amely többek között a kétütemű motor élettartamát tekintve hasznos szabadonfutóval, egy darabból álló szélvédővel és felárért kínált, kétpontos biztonsági övvel tudott többet elődjénél. Az elsőszámú exportpiacon, az USA-ban és a ralipályákon is sikeres autó négy év és 52 731 példány után átadta a helyét utódjának.

A SAAB 96 a korabeli plakátján
Fotó: FLICKR

Mivel a 93-as részegységeit hasznosító sportautó, a Sonett viselte a 94-es számot, és már 1959-ben elkészült a cég első kombija, a 95-ös, az 1960-ban bevezetett újdonság a 96-os nevet kapta. Bár első ránézésre alig változott a Sixten Sason-féle formaterv, nemcsak a hátsó ablakok, hanem az utas- és a csomagtér méretét is megnövelték, sőt, a hátsó lámpákat is nagyobbra cserélték. Belekerült a 95-ös számára fejlesztett, 841 köbcentire növelt lökettérfogatú, 38 lóerős, háromhengeres, kétütemű motor háromfokozatú kézi váltóval. Új műszereket kapott, a műszerfal felső részét puha anyaggal borították, az első támlákat ledöntve üléseit ággyá lehetett alakítani, a hátsók ülőlapjának magassága pedig három fokozatban állítható volt.

A Saab számára fontos volt, hogy a vásárlók igényeit kielégítő, sokáig használható autókat kínáljanak, ezért nem pusztán a svéd viszonyoknak megfelelő nagy teljesítményű fűtéssel, hanem rozsdavédelemmel is ellátták A korszak szemléletmódjának megfelelően évente javítottak vagy módosítottak a 96-oson és a 95-ösön. 1961-től már közvetlenül a kulcs elfordításával lehetett beindítani a motort, 1962-től alapáron jártak a kétpontos biztonsági övek, illetve Sport néven háromkarburátoros, 52 lóerős kivitelt is bevezettek. Utóbbi különlegessége az első tárcsafék mellett az automatikus olajozórendszer volt, amely a benzintől függetlenül egy tartályból látta el kenőanyaggal a motort.

SAAB 96
Fotó: FLICKR

A kétütemű felépítés ugyan megfelelt az északi éghajlatnak, a versenypályákon elért sikerek nyomán nőtt a 96-os iránti igény a külföldi piacokon, ahol már a 60-as években sem számított versenyképesnek a technológia, ezért a mérnökök Rolf Mellde vezetésével több gyártó négyütemű motorjával is végeztek tartóssági teszteket. Ugyan a Volvo soros négyhengerese teljesített a legjobban, a Ford V4-ese sem sokkal maradt el mögötte, ráadásul ideális hengerelrendezése miatt sokkal könnyebb volt beépíteni a 96-os motorterébe. 1964-ben megjelent a kétkörös fékrendszer (a biztonság kedvéért az elsőket és a hátsókat keresztben kötötték össze egymással), valamint bevezették a négyfokozatú kézi váltót.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

 

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.