Önjáró Proace-ek szállítanak utasokat Osló városában

Egy finn cég skandináv viszonyok között fejleszt önvezető technológiát.

null

A finn Sensible 4 alapítói a nyolcvanas évek óta foglalkoznak autonóm mobilitással. A vállalkozás specialitása az időjárási változók – a köd, a havazás, az eső stb. – kiküszöbölése; plug-and-play rendszereiket kifejezetten az utólagos integráció igényeit szem előtt tartva fejlesztik. A cég 2022-ben piacra dobja a világ első, időjárástól függetlenül működő, 4. szintű autonóm járművezérlő szoftverjét; az odáig vezető úton pedig az a projekt játszik nagyon fontos szerepet, amelynek keretében hamarosan két sofőr nélküli Toyota Proace áll üzembe a norvégiai Oslóban.

A helyi tömegközlekedési vállalat, a Ruter, a városban jelenlegi is autonóm buszjáratot üzemeltető Holo, valamint a Toyota Motor Europe aktív részvételével megvalósuló projektben két Proace-t szerelnek fel a Sensible 4 szenzorrendszerével, valamint új generációs vezérlő szoftverével. A saját járatszám (529) alatt közlekedő, hat utas szállítására alkalmas, kerekes székes rámpával is rendelkező Toyotákat az teszi különlegessé, hogy működésüket nem gátolják az olyan, látási viszonyokat rontó természeti jelenségek, mint a köd, a hó vagy az eső.

A kép illusztráció
Fotó: Pexels

Ez a Sensible 4 mesterséges intelligenciát alkalmazó, világelső rendszerének köszönhető, amely kedvezőtlen körülmények között is képes az intelligens rendszerbe kapcsolt szenzorok működtetésére, a 3D LIDAR adatok hatékony feldolgozására. „Az autonóm mobilitás egészen addig nem terjedhet el széles körben, amíg a technológiák nem képesek a körülményektől függetlenül, nap mint nap teljesíteni. Norvégia ideális tesztkörnyezet a számunkra: ha itt működik a rendszerünk, mindenhol működni fog” – nyilatkozta a projekt indításakor Harri Santamala, a finn vállalat vezérigazgatója. A Sensible 4 rendszerének egy másik fontos előnye a nagyobb menetsebesség.

Míg a Holo jelenleg alkalmazott autonóm járművei 18 km/h-val közlekednek, a Toyota Proace-ek a környező forgalmat észlelve képesek akár két-három másodpercre előre gondolkodni és tervezni. Ez elméletben lehetővé teszi, hogy akár 40 km/h-val is tökéletes biztonságban haladhassanak, készen arra, hogy bármikor időben megálljanak, ha a helyzet úgy hozza.

A projektben a biztonság kedvéért 30 km/h-ban maximálják a járművek sebességét. Ez is fontos előrelépés azonban, hiszen a forgalom átlagos sebességénél jelentősen lassabb jármű maga is baleseti kockázatot jelenthet; a megnövelt sebesség ezzel szemben kiszámíthatóbbá és egyenletesebbé teszi a közlekedést.

A teljes cikket ITT érheti el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.