Nem magától értetődő a kormánykerék ebben a villanyautóban

Új márkaarculat, új villanyautó-alap, új akkumulátor-technika és az elektronikus kormányzás úttörője a bZ4X.

null

Számos újdonsággal szolgál majd a Toyota első, dedikált villanyautója, amely a Beyond Zero almárka első képviselője lesz. A bZ4X szériaváltozata egész sokat megőrzött a 2020 tavaszán bemutatott tanulmányból, és a műszaki tartalomról is van néhány információ. A sajtóanyag alapján kalapácsfejnek nevezett orrkiképzés lesz a márka meghatározó formajegye a jövőben, a keskeny fényszórókkal és a hangsúlyos sarkokkal. A belsőt skandináv filozófia szerint alkották meg, a szélvédő tövébe kerül a műszeregység, hatalmas a központi érintőképernyő, a műszerfalra is kerül szövetborítás.

Fotó: Flickr

Itt debütál az e-TNGA nevű, villanyautók számára kifejlesztett építőkészlet, amely széltében és hosszában is több helyet ad az utasoknak, a Toyota állítása szerint a helykínálat a nagyautókkal mérhető össze, miközben egy kompakt SUV alapterületét foglalja el. Némi extra lábteret ad az első utasoknak az itt bemutatkozó elektronikus kormányzás, azaz a kormánykerék és az első kerekek között nincs mechanikus kapcsolat, az elfordulás szögét az elektronika szabályozza az egyes kerekeknél lévő aktuátorok segítségével.

Fotó: Flickr

Az elektronikus kormányzás nagyobb beavatkozási lehetőséget biztosít az aktív vezetőtámogató rendszereknek, azzal, hogy megszabadultak a kormányoszloptól és kormányműtől több hely jut az utasok lábának elöl, és nem utolsósorban kevesebb vibráció jut el a vezetőhöz.

A lítium-ion akkumulátor megalkotásához a Toyota felhasználta az iparágban egyedülálló, 25 éves tapasztalatát, így a vetélytársakhoz képest hosszabb életet ígér, egészen pontosan 10 év vagy 240 000 km megtétele után még legalább 90%-os kapacitása lesz. A 71,4 kWh kapacitású teleppel akár 450 km-es hatótávolságot ér el a bZ4X, a töltési teljesítmény 150 kW, illetve extraként napelemes tetőpanel is elérhető lesz, ami a mérnökök szerint akár évi 1800 km-nyi energiát tud termelni.

Fotó: Flickr

Az elsőkerékhajtású változat 204 LE/265 Nm teljesítményű hajtómotort kap, ami 8,4 másodperces 0-100 km/óra gyorsulásra elég, az összkerékhajtású modell rendszerteljesítménye 218 lóerő és 336 Nm, ami 7,7 másodperces 0-100 km/óra gyorsulást tesz lehetővé; a két darab 109 lóerős hajtómotor együttműködését a Subaru mérnökei programozták. A csúcssebesség minden esetben elektronikusan korlátozott 160 km/óra. A Toyota bZ4X európai premierjére december 2-án kerítenek sort, ezt követően lehet majd leadni az online megrendeléseket a típusra, ami 2022 közepén érkezik meg.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.