időjárás 29°C Klára 2022. augusztus 12.
logo

Autók a város ellen?

Forrás: Autó-Motor
2022.08.05. 11:07
borítókép

A fővárosi közlekedési helyzetről szóló írás először az Autó-Motor 1980/17 és 18-as számában jelent meg.

Az ember feltalálta a kereket, később feltalálta a robbanómotort, a kettőt autóvá egyesítette, és ezzel feltalálta a forgalmi dugót, az olajválságot, a környezetszennyezést és a baleseti helyszínelést.

III. Napóleon Párizsa építészeti divatot teremtett. A francia császár idején gyönyörű sugárutakat és körutakat építettek, egyebek között abból az egyszerű megfontolásból is, hogy a széles utakon sokkal nehezebb tartós barikádokat emelni, mint a szűk sikátorokban. Ez az építészeti mód világszerte elterjedt, a milleniumra készülő magyar főváros is ennek szellemében nőtt világvárossá – a százesztendős kör- és sugárutak viselik a mai közlekedés terheit. Bármilyen előrelátó nagyvonalúsággal rajzolták is meg Budapest új arcát, az autók áradatával nem számolhattak a ma is tiszteletet keltő hajdani tervezők – olvasható az Autó-Motor cikkében.
Az elmúlt évtizedben az autó elöntötte az utakat, megszállta a tereket, feltolakodott a járdákra, mérges gázokkal, zajjal terítette be a városokat. Az autózás önmaga ellen fordult, a kocsiktól már a kocsik sem tudnak mozogni. Így válhatott korszerű közlekedésszervezési elvvé a Park and Ride – parkolj és utazz – rendszer, ami nem jelent mást, mint hogy egy alkalmas helyen felejtsük el az autót és fedezzük fel a tömegközlekedést.
A Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatósága ötezer kérdőívet juttatott el az autótulajdonosokhoz, hogy megtudakolja, hová érdemes parkolókat építenie a metróállomások közelében, mekkorák legyenek ezek a várakozóhelyek és hogy az autósok hajlandóak-e ezeken a helyeken átszállni a metróra. A kérdőívek még csak most érkeztek vissza a feladóhoz, feldolgozásuk is eltart egy darabig, így csak tippelni tudunk: ahogy gyarapszik az autóállomány, ahogy drágul és lassul a közlekedés, olyan mértékben nő a várakozóhelyek ázsiója. Érzésünk szerint a parkolók nagyságával sem lehet tévedni, a holnapi forgalomra a legnagyobb sem lesz elég nagy. A tervezőknek természetesen ennél kézzelfoghatóbb eredményre van szükségük.

A teljes cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Autó-Motor)