Nagyvonalú fejlesztésekkel fejezte ki háláját a Villeroy & Boch

A kézműves cég 271 éves történetével a legrégebbi és legismertebb márkák egyike, a 19. század közepe óta jelen van Európában.

null

Villeroy & Boch 271 éves történetével a legrégebbi és legismertebb márkák egyike, a 19. század közepe óta jelen van Európában. A cég a kezdetektől úttörő szerepet játszik az innovatív anyagok, gyártási technológiák kidolgozása és mindenekelőtt a formatervezés terén, emellett tudatosan, a hagyományok iránti tisztelettel építette fel, illetve formálta saját környezetét. A vállalat tevékenységének köszönhetően a kis németországi település, Mettlach megkerülhetetlen ipari központként világhírnévre tett szert.

A Luxemburgban tevékenykedő Jean-François Boch hamar felismerte a hagyományok és a modernitás ötvözésében rejlő lehetőségeket. A tehetséges agyagműves-keramikus saját manufaktúra létrehozásának szándékával 1766-ban kérelemmel fordult az osztrák kormányzathoz, és Mária Teréziától elnyerte a „Manufacture Impériale et Royale”, azaz a birodalmi és királyi kézműves címet.

Az ekkortájt még csak a fiaival dolgozó Boch 1809-ben megvette a Saar folyó mettlachi szigetén elhelyezkedő egyházi ingatlant. A bencés apátság barokk stílusú épületét a 18. században emelték. Az új telephelyen Boch korszerű, nagyrészt gépesített edénygyártásba fogott, és ezzel mintegy előkészítette az utat az ipari kerámiagyártás beindításához.

Nagyjából ez idő tájt a francia Nicolas Villeroy kereskedő kőolajgyárat vásárolt Wallerfangenben. Ő volt az egyik első kerámiagyártó, aki tüzelőanyagként szenet használt.

Boch és Villeroy kezdetben versenytársként tekintettek egymásra, ám hamar felismerték: össze kell fogniuk, hogy túlléphessenek Németország határain. 1836-ban létrejött a Villeroy & Boch társaság, amely egyesítette a két cég erősségeit, és a 19. században globális piaci szereplővé lépett elő, majd a gyermekek házasságával családi vállalkozás lett. A történet innentől kezdve már széles körben ismert.

1836-ban jött létre a Villeroy & Boch társaság
Fotó: Reuters

Néhány éve döntött úgy a Villeroy & Boch, illetve a tulajdonos család, hogy nagyvonalú fejlesztésekkel fejezik ki hálájukat a térség iránt, amely az elmúlt évszázadokban támogatta vállalkozásukat. Az aprócska Mettlach egy grandiózus megújulási folyamatnak köszönhetően mára 12 ezres várossá fejlődött.

Az értékőrzés jegyében alakították át az egykori apátsági épületet, amely az eredeti alapokat megtartva kezdett új életet, és egy izgalmas múzeumot is létrehoztak a cég központja mellett. Egészében véve a hely hangulatát a hagyománytisztelet és a fenntartható fejlődést szem előtt tartó jövőkép együttesen határozza meg. Az Európa-szerte ismert WW+ német építésziroda szakemberei kreatív módon társították az egyedi megoldásokat, speciális funkciókat a régmúlt sajátos bájával.

A történelmi épületegyüttesek ugyan meghatározták a struktúrákat, de az itt sétáló turista gyakran úgy érzi, hogy nem egy három évszázados épületegyüttesben, hanem újonnan létrehozott filmdíszletek között sétál.

Korszakalkotó újítások

A Villeroy & Boch cégnek köszönhetjük a ma is sokfelé látható metlachit; a szárazon sajtolt kőkemény porcelánlap Mettlach városáról kapta a nevét. A negyedik generációs Boch, Eugen rájött arra, miként lehet sokszorosítani a kézzel festett csempéket, így 1856-tól kályhákat és üzleteket is burkoltak mozaikkerámiával, de a szanitertermékeket is a vállalat honosította meg egész Európában. Számtalan világhírű dizájnerrel dolgoztak együtt, a legismertebbek Helmut Newton, Conran, Kenzo, Joop, valamint Isabelle de Borchgrave.

Az eredeti cikk a fotókkal megtekinthető a Lakáskultúra magazin online felületén.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.