Hogyan készül?
Hogyan készül?
A hófehér porcelán előállításához szükség van kaolinra (fehérre égő agyag), amihez földpátot és kvarcot adagolnak, majd vízzel elegyítik. A megformázott tárgyat előbb 800, aztán a mázzal 1400 °C-on ismét kiégetik. A porcelánkészítés őshazája Kína. 1368 után, a Ming-dinasztia idején a császári műhelyekből pazar csészék, tálak, vázák kerültek ki. Az első kínai porcelántárgyakat a keresztes lovagok hozták magukkal Európába, ám a hófehér, kecses darabokat sokáig aranyárban mérték.
Amikor a földrajzi felfedezések révén a XVII. században Európában is elterjedt a kávé, tea, kakaó fogyasztása, új tárgyakra volt szükség, hiszen itt addig nem ismerték a forró italokat. Európában a keményporcelán-gyártás titkára csak 1707 körül jött rá egy német alkimista, Johann Friedrich Böttger. 1710-ben ezen felfedezés vezetett a meisseni porcelángyár megalapításához.
Herendi
A Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. ősét Stingl Vince alapította 1826-ban. 1839-ben Fischer Mór komoly tőkével betársult, majd 1840-től egyedüli tulajdonosként vitte tovább a vállalkozást. 1851-ben a londoni világkiállításon a gyár termékei óriási sikert arattak. Ekkor rendelte meg Viktória királynő a róla elnevezett káprázatos, lepkékkel, virágokkal díszített étkészletet.
Zsolnay
A Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. története 1853-ig nyúlik vissza, amikor Zsolnay Miklós a lukafai keménycserép-manufaktúrából megalapította a Zsolnay Kemény cserép Manufaktúrát. 1854-ben üzemét fia, Ignác nevére íratta. A tőkehiánnyal küzdő műhely azonban, ígéretes termékei ellenére, nem tudta felvenni a versenyt a konkurenciával. Az üzemet Zsolnay Vilmos mentette meg, aki 1865-ben vette át bátyjától annak vezetését. A neki és gyerekeinek köszönhető újításoknak, főként az egyedülálló eozinmáznak hála, a gyár megmenekült az elárverezéstől, és az itt készülő tárgyak elindultak a világhír felé.
A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!
Mosogatótálca-divat: Korábbi konyhai trendek szivárognak vissza
Újszerű, figyelemfelkeltő, mégis nagyon vagány: ismét kezd visszaszivárogni a konyhákba ez az ’50-es és ’60-as években népszerű trend.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.