Egy tárgy, egy történet: skandináv felfogás

Madarász Magdolna ezúttal erről az északi emberek nyíltszívű kedélyességét kifejező képről mesél.

null

Érdekességek és történetek a 20. század lakberendezésének világából: Madarász Magdolna, a Forma Boutique tulajdonosa mesél a múlt század különlegességeiről egy-egy példával illusztrálva – ezúttal erről az északi (skandináv) emberek nyíltszívű kedélyességét kifejező képről. Gyermekkorom meghatározó filmje az Erik, a Viking volt, a Monty Python fanyar humorú csapatának mainstream felfogású alkotása. A viking kultúra és mondavilág megismerését jelentette ez számomra. Az északi ember elképzelését arról, hogy a harcban elesett hősök egy különb csarnokba kerülnek az égiek között. A harcban elesett hősök – olvasható a Lakáskultúra cikkében.

Későbbi kutatásaim során rá kellett jönnöm, hogy a vad viking nép bizony nem kímélte sem az emberi életet, sem a méltóságot, brutális kegyetlenséggel ölt és hajtott igába minden szembejövő embert.

Hajós nemzet révén hatalmas területeket jártak be és fosztottak ki. Ők az elsőrendű ősei a skandináv nemzeteknek, természetesen némi keveredéssel, szétválással, kevés összevisszasággal.

A középkorra, ahogy máshol, északon is kialakultak a nemzeti jellegű monarchiák, a svéd, a dán és norvég királyság. Az ő történelmüket is háborúskodás és viszály övezte. Norvégia, mint egy kis ékszer vándorolt hol a svéd, hol a dán királyság fennhatósága alá. Művészettörténetük követte az európai folyamatokat, végigmentek a nagy stílusokon, amelyek itt is a helyi igényeknek megfelelően módosultak.

Egészen a 20. századig haladt a párhuzamos fejlődés. Aztán történt valami. Valami, amit mi itt a földrész belsején már nem értünk. Kialakult egy olyan karakteres, a világ minden nemzetétől elkülönülő látásmód, amely a skandináv országokat 100 év alatt a világ legélhetőbb, legtoleránsabb részévé tette. Az emberi értékek tisztelete, az alkotás szabadságának jelentősége hatja át a skandináv, és ezen belül a svéd kultúrát.

Bútoraik és lakberendezésük egyedülállóak, modern képzőművészetük és iparművészetük meghatározó.

Elképesztő humorérzék és életvidámság árad alkotásaikból. Valami olyan őszinteség, amely nem szorítkozik egyetlen érzés vagy pillanat kifejezésére, itt a mondanivaló jóval szélesebb sávon jön. Egy teljes egészet mutat. Egy bútordarab a természethez való komplett hozzáállást hordozza, a festmény a maga teljességében jeleníti meg a témát vagy a karaktert. Nem kendőz, nem szépít. Teljes naturalitásában ábrázolja a jellemet, a formát.

Fotó: LAKÁSKULTÚRA/MADARÁSZ MAGDOLNA

Ez a kép az északi ember lebilincselő kedélyességét fejezi ki. Groteszk és mégis reális.

A cigaretta teszi reálissá. Hiszen akár egy jókedvű svédet is beleláthatunk, vagy egy brit hétvégi turista tengerészt, aki már nem szomjas. Mindenesetre reális irrealitás merül fel, ami igazán a skandinávok sajátja. Már csak arra nem tudok rájönni, hogy miképpen lett 900 év, azaz 45 generáció alatt Odin és Tor harcos népéből a földkerekség jelenleg legigazságosabb közössége, és ennek mi köze ehhez a lenyűgözően nyíltszívű bolondsághoz.

A cikk teljes tartalma ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.