Bútorok, melyek stabil kialakításuk mellett könnyed eleganciát sugároznak

Sorozatában a Forma Boutique tulajdonosa, Madarász Magdolna most a Claus székekről és tervezőjéről, Kígyóssy Ágnesről mesél.

null

A lakáskultúra magazin sorozatában most arról mesél a Forma Boutique tulajdonosa, Madarász Magdolna, hogy miért titkosították a Claus székek terveit és hogyan azonosította egy véletlen folytán a tervezőjét, Kígyóssy Ágnest.

 

Sokszor előfordul, hogy egy remekbe szabott tárgy, bútor vagy alkotás a megfelelő jelzések hiányában nem köthető tervezőhöz.

 

Madarász Magdolna hiába kutatja az interneten, keresi könyvek tucatjaiban és mégsem találja az adott darabot.

 

Ezeket a székeket is már többször próbálta azonosítani, de az alján lévő Minőségi Tanúsítvány adta néven és a Bútorértékesítő Vállalaton kívül nem talált semmi konkrétumot.
 

Aztán egyszer, miközben egészen mást keresett, megtalálta egy remek könyvben. Egy pici fotón alig felismerhetően, de felbukkant a keresett bútordarab. A képet lefotózta, kinagyította és egyértelműen kiderült, hogy a Claus fantázianevű székeket találta meg. Így derült ki, hogy Kígyóssy Ágnes terve alapján az 1960-as évek derekától kerültek sorozatgyártásba és eredetileg a Soproni Felsőfokú Gyógyszerészeti Technikum tanári szobájába készültek 1964-ben.

 

Kígyóssy Ágnes

 

A tervező 1930-ban született Miskolcon és 85 éves korában Budapesten hunyt el. Diplomáját az Iparművészeti Főiskolán szerezte 1957-ben, Hornicsek László és Kaesz Gyula tanítványaként. Már 1957-től az Általános Épülettervező Vállalathoz került belsőépítészként és bútortervezőként. Az ÁÉTV-t 1949-ben alapították, és bár berkein belül terveztek polgári jellegű épületeket, főként katonai és stratégiai fontosságú komplexumok kialakításával foglalkozott. Ennek köszönhető, hogy az idekészült bútor és belsőépítészeti tervek titkosak maradtak. Kígyóssy Ágnes legfőképpen kórházak, egészségügyi intézmények és gyermekotthonok tervezésében, valamint kiállítási installációk létrehozásában vett részt. Az 1970-es években hosszabb tanulmányutat tett Finnországban. Később a vállalat osztályvezetője majd főmérnöke lett, több kitüntetést is kapott. Grafikusként is elismert volt; Kaesz Gyula: „Ismerjük meg a bútorstílusokat” és Gádoros Lajos: „A lakás berendezése és méretezése” című legendás könyveket is ő illusztrálta. 1985-től magántervezőként dolgozott 1993-ban történt nyugdíjba vonulásáig. Progresszív, haladó szellemű tervező volt, előszeretettel variálta a modern formákat és a legújabb anyagtechnológiát.

 

Claus székek

 

A Claus székek stabil kialakításuk mellett könnyed eleganciát sugároznak. A végig díszszegelt, ívelt háttámla és a masszív, mégis kecses kartartók dekoratív megjelenést és kényelmes használatot biztosítanak. Kárpitozása nem csak erre a világos bükkfával remek kontrasztot létrehozó mélyzöld színre szorítkozott, kapható volt világosbarna és piros színben is, de eredetileg kizárólag műbőrrel készítették, feltehetően – mivel intézménybe tervezték – a könnyű tisztántarthatóság érdekében. A korszaknak megfelelő stílustiszta formák és az átgondoltság adta komfort remek, időtálló, szinte bárhova beilleszthető bútordarabbá tették a magyar mid-century modern ezen jellegzetes és ismert darabjait.

 

Az eredeti cikk, a Claus székeket bemutató további képekkel IDE kattintva érhető el.

 

(A borítókép forrása: Madarász Magdolna - Lakáskultúra)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.