Súlyos vádak temették maguk alá a világ legnagyobb játékkészítőjét

World of Warcraft, Call of Duty, Diablo, Overwatch... hosszasan lehetne sorolni azokat a világhírű és legendás játékokat, amiket az Activision Blizzardnak köszönhetünk. Most azonban olyan ütést kapott a cég, amiből nem biztos, hogy egyhamar felkel, és erre talán senki nem számított a videojátékok világában – írja az Origó.

Forrás: origo.hu2021. 08. 03. 10:04
Kotick, Bobby;  Katzenberg, Jeffrey
Sun Valley, 2012. július 13. Bobby KOTICK, az amerikai Activision Blizzard videojáték-kiadó cég elnök-vezérigazgatója (b) és Jeffrey KATZENBERG, a számítógépes animációs filmek gyártásával foglalkozó DreamWorks Animation vezérigazgatója megérkezik az Allen & Company médiabefektetõ cég által 30. alkalommal megrendezett média és technológiai konferenciára a rendezvény harmadik napján, az Idaho állambeli Sun Valley-ben 2012. július 12-én. (MTI/EPA/Andrew Gombert) Fotó: Andrew Gombert
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas botrányt kavart szerte az interneten, amikor július 20-án kiderült, hogy Kalifornia állam mintegy két évig tartó vizsgálatot követően pert indít a világ egyik legnagyobb videojátékos cége, az Activision Blizzard ellen. Egyelőre úgy tűnik, hogy a két nagy vállalatból összeolvadt kiadónak leginkább a Blizzard-részét érinti a dolog, ahol a bíróságnak benyújtott iratok szerint egészen elképesztő dolgok történnek a női és kisebbségi alkalmazottakkal már legalább egy évtizede.

A történetek, melyek közül többről a Bloomberg külön is beszámolt saját forrásokból, egy olyan munkahelyi kultúrát írnak le, ahol a nők folyamatosan zaklatásnak voltak kitéve, a férfi alkalmazottak, főleg a feletteseik rendszeresen fogdosták őket, szexuális ajánlatokat tettek nekik, nemi erőszakkal kapcsolatos poénokat sütöttek el. Egy hölgy, akinek néhány héttel korábban halt meg a párja, arról számolt be, hogy a felettese agresszívan próbálta rávenni a szexre, mondván, hogy „biztos szüksége lenne egy kis kikapcsolódásra” a barátja elvesztése után.

De még betegebb képet fest a helyzetről, hogy a nap közben rendszeresen alkoholt fogyasztó férfiak között még egy olyan belsős „verseny” is terjedt, hogy az irodában körbemenve ki tudja megfogni a legtöbb másik férfi társának nemi szervét adott idő alatt.

Az italozás közben el nem végzett munkát folyamatosan a női alkalmazottakra hárították, akiket emellett gátoltak az előrelépésben, és kevesebb fizetés jár nekik ugyanazért a munkaért. Egy konkrét beszámolóban egy hölgy alkalmazott például azt említi, hogy a barátjával egyszerre léptek be a Blizzardhoz, pontosan ugyanazt a munkát végezték, a fiú azonban ezért több pénzt kapott, és hamarabb ajánlották fel neki az előléptetést.

A bírósági papírokban külön hangsúlyt kap a „Cosby Suite” nevű, a szexuális zaklatással megvádolt egykori komikusról, Bill Cosbyról elnevezett szoba, ahová egy kiszivárgott beszélgetés szerint „gyűjtötték a dögös lányokat”. Többek között itt is előkerült a World of Warcraft egykor közkedvelt vezető fejlesztőjének, Alex Afrasiabinak a neve, aki megjegyezte, hogy ha kell, akkor az összes lányt elveszi feleségül, „mivel ő a Közel-Keletről származik”, így ezt megteheti.

A történet egyik leginkább megrázó része, hogy a Blizzardnál dolgozó egyik női munkatárs öngyilkosságot követett el, miután a kollégái elkezdték körbeadni a cégen belül a róla készült meztelen fotókat.

Bobby Kotick, az amerikai Activision Blizzard videojáték-kiadó cég elnök-vezérigazgatója Fotó: MTI/EPA/Andrew Gombert

Innen aztán elindult a tűzoltás, ám ez sem sikerült túl fényesen. A Blizzard elnöke, J. Allen Brack, valamint az Activision elnöke, Rob Kotisch is belsős körlevelekben szögezte le, hogy a vádiratban elhangzottak rendkívül aggasztóak és teljesen elfogadhatatlan ez a fajta viselkedés a cégen belül.

Ezt követően azonban jött a vállalat jogi igazgatója, Fran Townsend, aki olajat öntött a tűzre, és „eltorzítottnak és valótlannak” tartotta a vádakat, mindezt akkor, amikor a Blizzard legnagyobb játékának, a World of Warcraftnak a fejlesztése gyakorlatilag leállt a munkavállalók elégedetlensége miatt, és miközben több ezer munkatárs írt alá egy cégen belüli petíciót, változásokat követelve a vezetőségtől.

Az alkalmazottak különösen azért háborodtak fel azon, hogy Townsend tagadni próbál, mert pont ezt tapasztalták az elmúlt években:

hiába jelentették a problémákat a vezetőség felé, azok vagy elbagatellizálták az ügyeket, vagy oda sem figyeltek rá, ebben az egészben pedig ráadásul még a HR-részleg is asszisztált a zaklatóknak.

Innentől kezdve még négy napig, vagyis július 27-ig kellett arra várni, hogy az Activision Blizzard vezérigazgatója, Bobby Kotick egy belsős körlevelet írjon, és elismerje, hogy a vállalat korábbi reakciója ostoba volt, és igyekeznek megtenni mindent, hogy változtassanak a helyzeten, és a jövőben mindenki számára biztonságossá váljon a munkahely.

Kotick több konkrét intézkedési pontot is felsorolt, amit a munkavállalók egy jó lépésnek tekintettek, azonban felhívták rá a figyelmet, hogy a vezérigazgató több követelésükre egyáltalán nem is reagált. Eközben az Activision Blizzard körülbelül 9500 alkalmazottjából már több mint 3000-en írták alá a cégen belüli petíciót, és közölték, hogy másnap nem veszik fel a munkát, hanem tüntetést tartanak az irodaépület campusán.

A vezetőség itt már nem próbált meg keménykedni, hanem egyenesen bíztattak a részvételre, és megígérték, hogy mindenki ugyanúgy meg fogja kapni a fizetését arra a napra is.

Hogy ezek után pontosan mi fog történni, az egyelőre kérdéses. A World of Warcraft csapata leszögezte, hogy eltávolítanak minden kínos utalást a játékból, így például egy karaktert is, akit a már fentebb említett Alex Afrasiabiról neveztek el.

Az is bizonytalan, hogy az ügy végül ténylegesen eljut-e a tárgyalásig, aminek a megkezdéséig még legalább hónapok lehetnek hátra. Ilyen esetben a felek azonban jellemzően meg szoktak egyezni peren kívül, és a jelenlegi médiafelháborodást látva az Activision Blizzard érdeke is ez lenne, különben a következő években folyamatosan visszatérő témát adnának a sajtónak.

De a legnagyobb kérdés talán mégis az, hogy egykoron a játékfejlesztés etalonját jelentő, az utóbbi években azonban egyébként is látványosan gyengélkedő Blizzard túléli-e ezt az egészet?

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Kiemelt kép: MTI/EPA/Andrew Gombert

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.