Ugyanakkor ez új lehetőségeket teremt a kézművesipar szereplőinek is, akik egy szűk rétegnek készítenek rendkívül magas minőségű, egyedi termékeket. Ez tette lehetővé többek között olyan luxusmárkák előretörését, mint a Louis Vuitton, a Hermes, a Chanel vagy a Prada. Azonban ahogy a technológia fejlődik, és teret nyernek az innovációk, óhatatlanul új gyártási módszerek jelennek meg, ezek pedig a luxusszektorra is nagy hatással vannak.
Mára számos területen elterjedt a 3D-s nyomtatás, a technológia lehetőségei gyakorlatilag határtalanok – és nem kellett sok idő hozzá, hogy a luxusmárkák is elkezdjenek nyitni ebbe az irányba, sőt, néhányan már meg is tették. A Balenciaga 2018-as őszi–téli kollekciója például számos 3D-s nyomtatóval készült darabot tartalmaz – ezek tökéletesen illeszkednek a modellek alakjára, a ruhákat a modellek pontos adatai alapján nyomtatták számítógép segítségével.
Egy másik nagy előnye a technológiának, hogy gyakorlatilag teljesen hulladékmentes – mivel a fenntarthatóság a luxuscégek esetében is napirenden van, ez nem elhanyagolható szempont.
Az LVMH-hez tartozó márkák – csakúgy, mint például az Adidas – már használják a 3D-s nyomtatást a termékeik prototípusának előállításához. De például egyes kiegészítőknél – ékszereknél, napszemüvegeknél – teljesen személyre szabott és egyedi darabokat is lehet így készíteni, és megmarad az exkluzivitás. Ez pedig igen fontos a luxuscégek számára.
A mai piacon azonban egyre inkább felhígul a termékek egyedisége, ám ez nem azt jelenti, hogy ezek a termékek ne lennének keresettek és vágyottak egy bizonyos vásárlóréteg számára. Sőt, a fiatalabb generáció tagjainak körében egyre nagyobb az igény a luxuscikkekre. A 3D-s nyomtatás pedig lehetővé teszi, hogy a megnövekedett igényeket gyorsabban elégítsék ki, és egyre többen engedhetik meg maguknak a luxustermékeket, ezzel azonban kérdésessé válik, hogy miként tarthatják fent a magas árakat ezek a márkák. Ha ugyanis bárki kinyomtathat magának a 3D-s nyomtatóval egy-egy luxuscikket, ami a megtévesztésig olyan, mint az eredeti termék, miért fizetne jókora összegeket a cégeknek?
A magas árakat igazolandó elég megnézni az egyes márkák hagyományait, a mesterségbeli tudást és az anyagokat, amelyeket használnak. Amikor valaki megvesz egy Chanel-, Prada- vagy Louis Vuitton-terméket, azt az időt és szaktudást is megveszi, amely szükséges volt az adott áru megalkotásához. És – bár a termék egyes részeit elő lehet állítani 3D-s nyomtatással – a technológia nem helyettesítheti egy anyag esését vagy az egyedi szabásvonalat. A luxustermékek vásárlói nagyra értékelik a részleteket, nekik teljesen elfogadható a túlzónak tűnő árazás az ilyen termékek esetében.
A 3D-s nyomtatás tehát nem helyettesíti azt az élményt, amelyet egy adott márka üzletében tapasztal a vásárló
– ugyanakkor a technológia kiegészítheti azt a folyamatot, amelynek során ezek a márkák szélesebb közönség számára is elérhetővé válnak. A fejlődéssel pedig a 3D-s technológia egyre megkerülhetetlenebbé válik, így a teljes elutasítás helyett a luxusmárkáknak érdemes elgondolkodniuk a szinergiák kihasználásán.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pixabay)