Bár a mountain bike már a mai harmincasok számára is annyira természetes része a mindennapoknak, mint sok egyéb, viszonylag friss gyártmányról van szó. Az első tömeggyártású MTB-t ugyanis mindössze negyven évvel ezelőtt, 1981-ben kezdték el gyártani, stumpjumper néven – a modell modern verzióját a mai napig árulják. A meglehetősen borsos, 750 dolláros ára ellenére napok alatt elkapkodták az első ötszáz, egyenként tizenhárom kilós darabot. A MTB hódítása azóta is tart, pedig a szponzorok eleinte nem láttak benne nagy fantáziát. Manapság viszont szinte mindenkinek van valamilyen MTB-s élménye, a kerek évforduló alkalmából pedig összegyűjtöttünk három érdekességet a legendás kerékpárral kapcsolatban.
Lovak helyett
A mai hegyi kerékpárok klasszikus elődjét már az 1890-es években használták az amerikai hadseregben.

Fotó: PEXELS
Az úgynevezett Buffalo Soldiers ezred tagjai lovak helyett alkalmazták ezeket a kezdetleges kerékpárokat, mivel nemcsak halkabbak és gyorsabbak voltak, de etetni és itatni sem kellett őket, a felszerelés cipelését és a haladást viszont megkönnyítette. Persze ennek sok köze nincs a mai mountain bike-okhoz. Azoknál ugyanis nemcsak jóval nehezebbek voltak (megpakolva több mint harminc kiló) ezek a bringák, de váltó, fékrendszer és lengéscsillapító sem volt rajta.
5400 méter magasban
Rendben, a mountain bike-ot alapvetően a hegyekre, terepre tervezték, de azért nem a legmagasabb hegyekre és a legrázósabb terepekre. Nos, az eddigi csúcs bizonyos szempontból az 5416 méter magasan fekvő, az Annapurnán található Thorong La hágóról történő 120 km-es leereszkedés, ami három napig tartott, és látványos felvételek is találhatóak róla. Sokat elárul, hogy az első napon megtett ötven km-en jóformán a pedált sem kellett tekerni. Nézni is elképesztő, átélni pedig bizonyára életre szóló élmény lehetett.
A teljes cikket ITT olvashatja tovább.
Mától egyszerűbb e-kerékpárra támogatást igényelni
– Folytatódik a Klíma- és természetvédelmi akcióterv elektromos kerékpárok vásárlását segítő pályázata. Április 6. és 9. között a korábbinál is egyszerűbb feltételekkel nyújthatók be a támogatási igények, a pályázat ötödik szakasza kedd reggel 8 órakor indult el – jelentette be Schanda Tamás. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta, a kormány két év alatt összesen mintegy egymilliárd forintos kerettel támogatja az e-biciklik beszerzését.
Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.