A Metro Kereskedelmi Kft. a világnap kapcsán gasztro workshopot szervezett Pohner Ádám, a 2018-as Bocuse d’Or hazai győztesének részvételével, melyen e filozófiát járták körbe, elméletben és gyakorlatban egyaránt.
Mit jelent a fenntartható gasztronómia?
A FAO meghatározása szerint a fenntartható gasztronómia az a fajta gondolkodásmód és gyakorlat, amikor odafigyelünk az alapanyag beszerzésére, a hozzávalókra, a termesztési, tenyésztési módokra. E filozófia követésével minden vendéglátós és vendég tehet a talajvédelemért, a természetes vizek és a biológiai sokféleség megőrzésért. A fenntartható szemlélet melletti elköteleződés – amellett, hogy természetesen jövőbe mutató kezdeményezés – segít újra felfedezni Magyarország és azon belül a különböző tájegységek ma már sokszor elfelejtett gasztronómiai kincseit is.
A Metro fenntarthatósági tanácsai
A fenntarthatóság nem csak az otthoni konyhában fontos. Az elmúlt években a hazai Horeca-szektor egy része is elkezdett azonosulni ezzel a szemlélettel, és fokozatosan kezdi az elveket átültetni a gyakorlatba is. 2020-ban berobbant vírushelyzetből adódó világszintű lezárások miatt a fogyasztók még érzékenyebbek lettek a környezetvédelmi, társadalmi kérdések iránt. Ez a tudatosság az étkezési szokásaikban is megmutatkozik, így időzítés szempontjából kiváló alkalom a vendéglátósok számára, hogy a fenntartható gasztronómia elveit elkezdjék követni.
A Metro határozottan vallja, hogy a fenntartható gasztronómia gazdaságilag is kifizetődő, ezért a saját eszközeivel segíti a vendéglátó egységek tulajdonosait, hogy megtanuljanak fenntartható módon működni, mindezt úgy, hogy nyereségesek legyenek és egyúttal pozitív hatást gyakoroljanak a helyi közösségekre is.
Milyen alapelveket kell követnie annak az étteremtulajdonosnak, aki szeretne elindulni a fenntartható gasztronómia útján?
Pénzt lehet megtakarítani az élelmiszer-hulladék megfelelő kezelésével, vagy akár teljes újrahasznosításával, az energia- és víztakarékos üzemmód megválasztásával. A végső cél az, hogy a tervezés, a beszerzés és az ételek elkészítése is pazarlásmentes legyen. A „zero waste” filozófia mentén gondolkodva az étterem kreatív séfje „második esélyt” adhat a saláta torzsájának vagy a zöldséghéjnak!