Alaposan megváltoztatta a járvány a nyelvoktatást

A koronavírus miatti lezárások a magánúton történő nyelvtanulást is alapjaiban változtatták meg, mert az ágazatot gyors és hatékony változtatásokra késztették. A lapunknak nyilatkozó nyelviskola-vezetők mindannyian úgy ítélték meg, hogy egy negatív helyzetből végül pozitív irányba sikerült elmozdulni.

2022. 08. 26. 20:50
null
20200908 Sopron A digitalizáció már a jelen a Széchenyi István Gimnáziumban Sopronban. Innovatív képzés indult az új tanévtől a soproni Széchenyi István Gimnáziumban. A tanulók saját, az iskola által biztosított korszerű hibrid laptopon követik a tanóra anyagát, használják a digitális tankönyveket, munkafüzeteket és a saját fejlesztésű tanári anyagokat. Fotó: Magasi Dávid MD Kisalföld Fotó: Magasi Dávid
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hideg zuhanyként érte a nyelvoktató-nyelvvizsgáztató szektor nagy részét a Covid-járvány – mondta lapunk érdeklődésére Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. Hozzátette: kihívást jelentett az online oktatásban tapasztalatlan nagyszámú oktató bevezetése és eszközökkel ellátása, illetve a diákok meggyőzése, hogy ne adják fel az eredeti terveiket. 

A karanténidőszak lezárulta után sokan a személyes oktatásba tértek vissza, de olyanok is akadtak, akiknek nem számított, milyen módon tanulnak nyelvet

 – közölte az elnök. Rámutatott: kialakult egy kisebbség, amely megtapasztalta a távoktatás előnyeit, mert időt és pénzt spórolt az utazások elmaradásával. Mint elmondta, az ­online oktatás népszerűségének növekedése nem sorolható be korosztály szerint, mert inkább az egyéni élethelyzeteken múlik, ki választja. Megjegyezte, 

a magánoktatás előnye, hogy személyesebb és rugalmasabb, ugyanakkor a csoportos nyelviskolai részvételnek behozhatatlan előnyei vannak, mert a tanulók között valódi, élő interakció lép fel, ami élményt ad nekik.

 A hibrid oktatási formát – amikor a tanulók egy része személyesen van jelen a tanteremben, a másik része pedig otthon, de képernyőkön látják egymást – kevés helyen gyakorolják, és itt a legnehezebb a csoportos tanulás élményének a megvalósítása. Rozgonyi úgy vélte, a jövőben a középiskolai nyelvoktatást lenne érdemes olyan színvonalúra fejleszteni, hogy a diák megszerezhesse legalább a középfokú nyelvvizsgát, ezt pedig kiegészíthetné a nyelviskolai és a magántanárral történő tanulás.

Erős Attila, az esztergomi Mária Valéria Nyelviskola igazgatója és tulajdonosa lapunknak azt mondta: számítottak arra, hogy – más szolgáltatásokhoz hasonlóan – nem üzemelhetnek tovább. Elmondta, hogy amikor megtiltották a kontaktórákat, drasztikus visszaesés következett be, de néhány óra után a leghangosabbak is rájöttek, az online képzés működik. A céges oktatásra térve kijelentette, először nagy volt a tehetetlenség, és komolyabban csak az elmúlt néhány hónapban tért vissza ez a tanulási forma. Az igazgató azért tartja előnyösnek az online tanítást, mert nőtt a merítési kör, ahonnan tanárokat tudnak szerződtetni, például dolgozik náluk oktató Angliából és Romániából is. Az otthonról tanító magántanároknál azt tapasztalta, hogy csak mintegy a negyedük tudott számlát adni, és akadt közöttük olyan kókler is, aki alig középfokú angoltudással tanított. Az iskolavezető kiemelte, nekik 

az új katatörvény pozitív változást hozott. Elmondta, miután az egyik céghez az általuk kiközvetített katás oktató megtartotta a szerződésben foglalt órákat, a cég a tanárt a nyelviskola kihagyásával kérte fel a folytatásra. De most, hogy katás egyéni vállalkozó már nem számlázhat cégnek, a vállalatok ismét a nyelviskolákhoz fordulnak tanárokért.

Török Tivadar, a fővárosi Cosmopolitan-Lingua Nyelviskola vezetője is megerősítette: amikor a Covid megérkezett, nagyon gyorsan kellett átállniuk az online oktatásra. Elmondta, náluk több kollégának volt már tapasztalata ebben, és egymást fejlesztve készültek fel az új rendszerre néhány nap alatt. Hozzátette: a hallgatók megtartásáért ingyenes online próbaórákat tartottak, ami segítette a gördülékeny váltást. 

Az online oktatás legnagyobb előnye szerinte a távolságok megszűnése, mert számos vidéki és külföldön élő diák választotta ezt a tanulási módot, gondot azoknál okoz, akik valamiféle közösségi elfoglaltságot is keresnek a kávézóként is funkcionáló nyelviskolában. Ezért ez az iskola a hibrid oktatási formát preferálja

 – derült ki a vezető szavaiból. Török is a megszerzett bizalmat és a minőségi garanciát tartja a nyelviskolában tanulás egyik fő vonzerejének a magánoktatáshoz képest, valamint az egyéb ingyenes készségfejlesztő programokat.

Borítókép: Laptopon tanuló diákok (Fotó: Kisalföld/Magasi Dávid)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.