Az elhunytak száma alapján, nyugodtabban ülhetünk repülőre

Tovább javult a légi közlekedés biztonsága tavaly, a balesetben elhunytak száma alapján 2011 a második legbiztonságosabb év volt 1945 óta, a balesetek száma alapján pedig a harmadik – mutatta ki a repülésbiztonsági hálózat (Aviation Safety Network, ASN) elnevezésű nemzetközi civil szervezet.

NT
2012. 01. 03. 18:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly összesen 507 utas vesztette életét menetrendszerinti repülőjáratokon, halálos áldozattal járó baleset pedig 28 történt. A statisztikát Oroszország vezeti, ott 6 balesetben összesen 118-an haltak meg, a második Kongó, a harmadik Indonézia. A legsúlyosabb szerencsétlenség január 9-én történt, amikor az Iran Air egy 36 éves Boeing 727 típusú gépe leszállás közben lezuhant, a balesetben 77 ember halt meg.

A baleseti statisztika évről évre javul, annak ellenére, hogy a megtett utaskilométer és a repülőgépek száma szakadatlanul nő. Az utóbbi évtizedekben valamennyi légitársaságot együttvéve a flotta nagysága 15 évente megduplázódott, jelenleg összesen 15 ezer olyan repülőgép közlekedik, amely száznál több utas szállítására alkalmas. Hasonló dinamizmussal nőtt a megtett utaskilométerek száma is, miközben a balesetekben elhunytak száma hosszabb időtávot tekintve folyamatosan csökkent; az 1990 és 1999 közötti időszakban az éves átlag 1200 baleseti haláleset volt, míg 2001 és 2010 között 764.

Az ASN a polgári légi szállítással foglalkozó társaságok egynél több motorral meghajtott repülőit veszi számításba statisztikáiban, a magángépek, a céges repülők és a katonai repülőgépek így kimaradnak az összesítésből. A szervezet adatbázisa alapján 2004 volt a legbiztonságosabb év, akkor összesen 466-an haltak meg repülőszerencsétlenségben.

A halálos áldozatok és a balesetek számában mutatkozó csökkenés a technológiai fejlesztésekre és a hatósági felügyelet erősödésére vezethető vissza szakértők szerint. Tavaly a balesetet kiváltó okok között az első helyen az emberi mulasztás áll, és az ágazat két legjelentősebb szereplője, az Airbus és a Boeing legújabb modelljei közül egy sem volt érintett halálos kimenetelű balesetben – írta kedden az ASN adatai alapján a Financial Times Deutschland című német üzleti lap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.