Elektromosan: egyelőre csak rövid utakra

Nem zsákutca az elektromos autókba fejlesztési milliókat ölni, de egyelőre nem igazán akar beindulni a piac. Egy-egy típusnál az elektromos változat ára akár duplája is lehet a benzines modellnek.

Károly Gábor
2012. 01. 03. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem igazán akar beindulni az elektromos autók piaca a magas árak és az egyelőre még mindig szűkös kínálat miatt. A Nissan és a General Motors is jóval kevesebb autót értékesített tavaly, mint amennyire a japán és az amerikai autógyárnál számítottak. A Nissan a Leaf, míg a GM a Chevrolet Volt típussal próbálkozott az elektromos autók piacán: a két autógyár mintegy 30 ezer darabot tudott értékesíteni. Pedig ezen járgányok már az új generációs, újratölthető akkumulátorokkal vannak felszerelve.

A GM-nél korábban elismerték, hogy valószínűleg nem teljesítik a kitűzött célokat, s nem érik el a tízezres lélektani határt, ami az eladásokat illeti. A japánoknál sem sokkal jobb a helyzet, igaz, novemberig a Nissan húszezer elektromos autót már el tudott adni, de helyzetüket több dolog is nehezítette az év során, melyeket a márciusi földrengés csak tovább tetézett. A cég stratégiai tervezéséért felelős ügyvezető igazgató, Andy Palmer szerint nem vészes a helyzet: az eladások „kis mértékben vannak az elvárások alatt”.


A Nissannál az idén mintegy 40 ezer Leafet gyártanának és a távol-keleti márkához hasonlóan a GM-nél is jelentősen növelnék a legyártott elektromos autók számát 2012-ben.

Autógyártók és iparági elemzők szerint még túl korai lenne pálcát törni egy olyan technológia felett, amelynek hatásai nem években, hanem sokkal inkább évtizedekben mérhetők. A szerény értékesítési adatok egyik oka a piacon lévő modellek alacsony száma, de az idén ez változhat, ugyanis 2012-ben a BMW, a Toyota és a Renault mellett több autógyár is piacra dobja elektromos autóit.

Állami támogatások az elektromos autózásért

Sokak szerint a mai hagyományosnak nevezett autók egyik életképes és hosszú távú alternatívája lehet az elektromos autó. Ugyanakkor néhány kisebb, elektromos autógyártó igen sikertelen évet tudhat maga mögött: a norvég Think Global bezárta kapuit, ahogy a kaliforniai Aptera Motors is, mely háromkerekű járgányokkal próbálkozott.

A lítiumion-akkumulátorok továbbfejlesztése azonban életet lehelhet az iparágba. A Leaf például akár 150 kilométert is megtehet újratöltés nélkül. Nyugaton ráadásul több kormány is különböző módon próbálja az elektromos autók világába terelni az autóvásárlókat. Nagy-Britanniában ötezer fontos, míg Franciaországban ötezer eurós támogatásokat is meg lehet csípni. Egyes államokban „elektromosan” olcsóbb a parkolás, de akár a buszsávot is használhatják a környezettudatos sofőrök. Az autógyáraknak is kijut a „jóból”: az Egyesült Államokban és Franciaországban például állami kölcsönökkel segítik a technológiai fejlesztéseket.

Ami eltántoríthatja a vevőket

A legnagyobb kritika az elektromos járgányokkal kapcsolatban általában az, hogy rendkívül drágák, valamint még mindig igen kevés kilométert képesek megtenni újratöltés nélkül – tehát kicsi a „hatótávolságuk”. Állami támogatások mellett a Citroën C-Zerója mintegy 30 ezer eurót kóstál, mely a jelenlegi igen barátságtalan forint-euró árfolyamok mellett majdnem 9,5 millió forintot tesz ki. A Nissan Leafért Angliában az ötezer fontos állami támogatás mellett is 25 ezer fontot (9,375 millió forint) kérnek az autókereskedésekben.


Egy amerikai felmérés is megerősíti: a fogyasztói elfogadás legnagyobb akadálya az igen magas ár. A Ford Focus elektromos verziója például 32 500 dollárt (7,8 millió forint) kóstál. A kocsihoz egy „otthoni töltő” további plusz 1500 dollár. Összehasonlításképpen ugyanennek a modellnek egy benzines változatához már féláron hozzá lehet jutni.

A brit Autocar magazin szerint ezek rendkívül magas árak olyan kocsikért, „amelyek nem képesek 160 kilométernél többet megtenni, hogy aztán a töltőállomáson álljanak órákig”. Mert ugye a „gyors töltéssel” még hadilábon állnak az autógyárak. Ugyanakkor a Nissannál nem aggódnak emiatt: a Leafek ugyanis csatlakoztatva vannak az internetre, így a cég rendelkezik adatokkal azok futásteljesítményeiről. Ezek szerint a vásárlók kevesebb mint 30 kilométert pakolnak kocsijaikba naponta. „Amikor az emberek megveszik ezeket a kocsikat, azokat inkább rövidebb utazásokra használják” – mondta a cég ügyvezetője.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.