13 ezer embert bocsát el az óriás

A leépítésekkel párhuzamosan várhatóan a munkaidőt is meghosszabbítja az American Airlines.

BL
2012. 02. 01. 21:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A leépítés 4600 karbantartót, több mint 400 főnyi földi személyzetet és 2300 légi kísérőt érint. A menedzsmentet 1400 fővel csökkentik, a pilóták közül pedig „csak” 400-at bocsátanak el. A leépítésekkel párhuzamosan várhatóan a munkaidőt is meghosszabbítják. Thomas Horton, az American Airlines (AA) anyavállalata, az AMR vezérigazgatója a szakszervezetekhez írt levelében hangsúlyozta, hogy a cégnek évi több mint 1,25 milliárd dollárnyi bérköltséget kell megtakarítania, és a kiadásokat minden alkalmazotti kategóriában húsz százalékkal csökkentik.

A takarékosság jegyében az AA azt is közölte, hogy alulfinanszírozott nyugdíjprogramjait a Pension Benefit Guaranty (PBG) Corp. állami nyugellátási vállalatra akarja átruházni. A légitársaság szerint ha ez nem történik meg, akkor évente 800 millió dollárt kellene kitermelnie csak a fedezetlen kötelezettségek szolgálatára. A PBG viszont, amely maga is deficittel küzd, azóta próbálja elkerülni ezt az összevonást, hogy a légitársaság tavaly november 29-én csődvédelmet kért. Becslések szerint az American Airlines nyugdíjkasszájának hiánya tízmilliárd dollár.

Ha a légitársaságnak sikerül az állami nyugellátásra „áttolnia” a saját nyugdíjasait, akkor több ezer ember, elsősorban a pilóták és a volt vezetők ellátmánya jelentősen csökken majd. Az AA szerint azonban a kedvezményezettek 90 százaléka – mintegy 130 ezer ember – nem érzi majd meg a változást. A cég átütemezte adósságszolgálatát és lízingjeit, leselejtezte régi gépeit, és felülvizsgálta az alvállalkozói szerződéseket. Horton szerint az American Airlines évi kétmilliárd dollárral kívánja csökkenteni működési költségeit. Az AMR a jobb termékkínálat és a gépek racionálisabb kihasználása révén évi egymilliárd dollárral kívánja javítani a mérleget.

Az AA csődje után olyan elképzelések is felmerültek, hogy a légitársaságnak be kellene zárnia több központját, részekre kellene bomlania, vagy fuzionálnia kellene egy hasonló profilú céggel. Horton novemberben kijelentette, hogy a többi nagyobb légitársaság a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően átesett már csődvédelem alatti átszervezetésen, ami az üzemeltetési költségek területén egyre hátrányosabb helyzetbe hozta az AA-t. A vezető amerikai légitársaságok közül eddig csak a LUV által birtokolt Southwest nem kért még eddig csődvédelmet. Az American Airlines 2006-ig a világ legnagyobb légitársasága volt, de a fúziók miatt a fizető utasok által megtett mérföldek tekintetében a United Continental és a Delta Air Lines mögé esett vissza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.