Az utasok jogai a bizottság előtt

A Malév menetrend szerinti járatainak leállásával kapcsolatos fogyasztóvédelmi kérdések rendezéséről tájékozódik az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottsága.

NT
2012. 02. 07. 13:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlamenti honlapon szereplő bizottsági meghívó szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Malév, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország, a Magyar Utazásszervezők Szövetsége, a Magyar Bankszövetség, valamint fogyasztóvédő civil szervezetek képviselőit hallgatják meg az ülésen.

„Amikor péntek reggel hat órakor leállt a Malév, még több mint 750 ezer utas rendelkezett érvényes foglalással. A cégvezetés korábban azt ígérte, senki nem járhat rosszul egy esetleges csőd miatt. Most mégis káosz van” – indokolta keddi közleményében a testületi ülés összehívását Simon Gábor (MSZP), a bizottság elnöke.

Hozzáteszi: a közlekedésért felelős uniós biztos szóvivője a napokban világossá tette, hogy a kártérítés jogi úton történő érvényesítésére – különösen az interneten vásárolt jegyek esetében – a gyakorlatban jelenleg nincs garancia.

A bizottság elnöke szerint számos utasigény sem a napokban kiadott kormányrendelet, sem pedig a hazai és uniós jogszabályok alapján nincs egyértelműen rendezve, ezért ha kell, akár jogszabály-módosításokkal is, de minél előbb meg kell oldani a kialakult helyzetet.

Wizz Air: 10 új célállomás

A már bejelentett bukaresti mellett további kilenc új célállomásra indít járatot Budapestről a Wizz Air diszkont légitársaság, és az idén 2,3 millió utassal számol – közölte Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kedden Budapesten, sajtótájékoztatón.

A tíz új útvonal: Malaga, Kolozsvár, Bukarest, Varsó, Szófia, Larnaka, Heraklion, Zakintosz, Rodosz és Thesszaloniki. A kapacitások bővítése közvetlenül 400, közvetve mintegy kétezer munkahelyet jelent.
Pénteken, a Malév leállásának napján a vezérigazgató még kétmilliós idei utasforgalomról beszélt. A vezérigazgató a pénteki öthöz képest most egy újabb, hatodik repülőgép érkezéséről is beszámolt.

Újságírói kérdésre válaszolva azt is elmondta, hogy a mai „toborzójukra” 150 Malév-pilóta jelentkezett.
Váradi József hozzátette, hogy már kérvényezték a magyar hatóságnál a járatindítási jogokat Tel-Avivba, Kijevbe, Moszkvába és Isztambulba. Addig üzemeltetnék ezeket, ha megkapják a jogokat, amíg egy új nemzeti légitársaság igényt nem tart rájuk.

Bukarest és Budapest

Új járatot indított Bukarest és Budapest között a román Tarom állami légitársaság a Malév működésének megszűnése után – közölte a légitársaság. A Tarom eddig napi egy járatot működtetett ezen az útvonalon, február 6-ától kezdődően azonban napi kettőt üzemeltetnek a hét minden napján, szombat kivételével.

A román légitársaság közlése szerint az utasok részéről érkezett igények, valamint ezen az útvonalon a következő időszakban várható növekvő forgalom miatt döntöttek az új járat indításáról.

Csőd esetére nincs egyértelmű szabályozás

Nincs külön, speciális szabályozás az utasok jogai szempontjából arra az esetre, ha egy légitársaság csődbe megy vagy felszámolják, ezért ezekben az esetekben is a járatok késésénél, törlésénél alkalmazott jogszabályt kell figyelembe venni – közölte a Nemzeti Közlekedési Hatóság írásbeli válaszában az MTI-vel.

Úgy fogalmaznak: mivel egy járat törlésének oka nem releváns az adott helyzet szempontjából, ezért egy légitársaság csődje vagy felszámolása esetén is a visszautasított beszállás és a légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló rendeletet kell alkalmazni. Ez részletezi az utasok jogait.

A hatóság megjegyzi, hogy az utasok jogai a járattörlés módjától, annak körülményeitől is függnek. Például attól is, hogy mennyi idővel a járat indulása előtt törlik. Így a légitársaság pontos kötelezettségei az egyes utasokkal szemben csak a konkrét eset vizsgálata során határozhatóak meg.

Emlékeztetnek arra, hogy január 31-én 18 órakor lépett hatályba az a kormányrendelet, amely a Malév menetrend szerinti járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezelésével kapcsolatos rendkívüli intézkedéseket határozza meg. A kormányrendelet azt célozza, hogy azok az utasok, akik a Malév Zrt. menetrend szerinti járatára a leállás előtt vásárolták a jegyüket, és menetjegyük a leállást követő 3 napon belül jogosítana utazásra, segítségnyújtást kapjanak. Ugyancsak segítségnyújtásra számíthatnak azok az utasok, akik a leállás előtt már elutaztak a célállomásra, és a visszafelé útra február 29-ig érvényes menetjegyük van. Minderre 2 milliárd forintot különítettek el.

Péntek reggel hat órakor szüntette be működését a Malév, törölve valamennyi járatát. A Malév vezetősége, bár felkészült a cég esetleges leállására, mégis hirtelen vészhelyzetnek nevezte, hogy a Tel-Aviv-i reptéren már nem szolgálták ki a Malév-gépet, így rendkívüli igazgatósági ülésen az azonnali leállásról döntöttek.

A légitársaság honlapján közzétett közleményben azt javasolják azoknak, akik a kormányrendelet hatálya alá esnek, hogy költségeik megtérítése iránti igényüket küldjék a [email protected] e-mail címre vagy a 1476 Budapest, Postafiók 79. címre. Az igényhez kérik csatolni minden utazással kapcsolatos dokumentum másolatát, mert az igényt csak ezek birtokában lehet elbírálni. A légitársaság azt is kéri, hogy az érintettek őrizzék meg a dokumentumok eredeti példányát.

A közleményben a légitársaság felsorolja, hogy attól függően, az utasok hol vásárolták a repülőjegyeiket, hogyan járjanak el a jegyár visszatérítése érdekében. Így például különbséget tesznek azok között, akik bankkártyával, utazási irodában, vagy ha más légitársaságra Malév törzsutas pontokért vettek jegyet.

A korábbi tájékoztatások szerint az utazási irodáknak a Malév-jegyekre szóló foglalásokat átfoglalni, törölni, jegyet módosítani és visszatéríteni nincs jogosultsága, az utasok csak újonnan megváltott, más légitársaságok járataira szóló jegyekkel utazhatnak. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) pénteken közölte: az érvényben lévő szabályoknak megfelelően felfüggesztette a Malévet valamennyi banki elszámolási rendszerből.

Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője is arról tájékoztatott pénteken, hogy a Malév gépeinek leállása járattörlésnek tekintendő, és ez esetben az Európai Unió rendelete szabályozza a légi utasjogokat. A rendelet szerint a légitársaságnak a járattörlésről tájékoztatnia kell az utasokat, egyrészt arról, hogy joguk van térítésmentesen átfoglalást kérni, vagy visszakérni a jegy árát, másrészt a légitársaságnak fel kell ajánlania az utasnak a körülményeknek megfelelő szolgáltatásokat, például étkezést, a frissítést, vagy a szálláslehetőséget. Ezenkívül kártalanítás is jár az utasnak a rendelet szerint.


A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.