Malév-ügy: a bankokhoz fordulnak az utazási irodák

A MUISZ szövetségként nem perelheti a bankokat, de a bankkártyás fizetésekről szóló vita miatt minden bizonnyal lesznek olyan irodák, amelyek ha kell, bíróságra viszik az ügyet.

tt
2012. 03. 29. 18:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Molnár Gabriella hozzáfűzte: a MUISZ szövetségként nem perelheti a bankokat, de a bankkártyás fizetésekről szóló vita miatt minden bizonnyal lesznek olyan irodák, amelyek ha kell, bíróságra viszik az ügyet.

Az ügy előzménye, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) kedden érdemi vizsgálat nélkül utasította el a MUISZ kérelmét, a felügyelet szerint ugyanis nincs hatásköre a Malév-jegyek árának visszafizetésével kapcsolatos, a bankok és az utazási vállalkozások közötti vitában.

A PSZÁF honlapján megjelent keddi tájékoztatás szerint a múlt héten benyújtott kérelmében a MUISZ azt közölte: a Malév leállása miatt a bankok az ügyfelek kérésére visszafizetik a bankkártyával vett repülőjegyek árát. Ezt követően a bankok azokat az összegeket, amelyeket az ügyfelek utazási irodában vagy utazási iroda által működtetett online rendszerben fizettek ki, ráterhelik azokra az utazási vállalkozókra, amelyeknél az ügyfél a viteldíját fizette.

A MUISZ szerint ez úgy történik, hogy a bankok az ügyfeleknek visszafizetett pénzt a kártyaelfogadó utazási vállalkozókat később, más kártyás fizetés alapján megillető összegekből levonják, azaz beszámítást hajtanak végre.

A Magyar Bankszövetség csütörtökön az MTI-vel tudatta: a Malév február 3-i leállását követően a kártyakibocsátó magyarországi bankok – a nemzetközi kártyatársasági előírásoknak megfelelően – azonnal ügyfeleik rendelkezésére álltak, és tömegesen kezdték meg a bankkártyás fizetések kapcsán a repülőjegyek visszatérítését. A Malév által kiadott 750 ezer érvényes jegyből a legutóbbi statisztikák szerint mintegy 60 ezer jegyet vásároltak bankkártyával.

Sütő Ágnes, a bankszövetség kommunikációért felelős területi vezetője közölte: ez azt jelenti, hogy a nagyobb bankok többezres nagyságrendben dolgozták, dolgozzák fel a jegyvisszatérítéseket, ami nagy adminisztrációs munkavégzéssel jár.

Elmondta: a bankok a folyamatért semmiféle költséget nem számolnak fel az ügyfeleknek, akik a modern, kártyás fizetés előnyeként tapasztalhatják meg a pénzük visszafizetését. Több bank az előzetes jóváírást is vállalta, ami azt jelenti, hogy a nemzetközi visszaigénylési folyamat több hónapos várakozási idő helyett, az adatok feldolgozása után már néhány nappal jóváírták az igénylő kártyás ügyfelüknek a repülőjegy árát. Az ügy kezelésében a bankok és a Magyar Bankszövetség fogyasztóvédelmi hozzáállását a PSZÁF vezetése írásbeli elismeréssel illette.

Kifejtette: a repülőjegyek bankkártyás értékesítésének egy része utazási irodákon keresztül történt. Az utazási irodák a jegyértékesítéssel kapcsolatban azt az álláspontot képviselik, hogy a szolgáltatás nem teljesüléséért ők felelősséget nem viselnek – az ügynöki szerepvállalásból adódóan. Ugyanakkor a bankkártyás fizetésből eredően az adott utazási irodák és az érintett bankok között egy másik szerződéses jogviszony áll fenn.

Az utazási irodáknak ügynöki szerződésük a Malévval van, a bankokkal pedig kártyaelfogadói szerződést kötöttek. Ez a nemzetközi kártyaelfogadói szerződés kötelezi az utazási irodákat, hogy a meg nem valósult szolgáltatások árát visszautalják, annak ellenére, hogy nem az adott utazási iroda a felelős a szolgáltatás meghiúsulásáért – emelte ki Sütő Ágnes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.