Még nem pukkant ki a pénzügyi lufi

Válságkezelés: előremenekülés vagy visszafogás? Bármilyen döntés is születik, nő az államadósság. A pénzügyi luftballon a mentőcsomagoknak köszönhetően nem pukkant ki – a világgazdaság tovább görgeti maga előtt.

Károly Gábor
2012. 05. 03. 19:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pénzügyi luftballon a hetvenes évek óta fújódott fel. A tőkefeleslegek halmozódása és görgetése folyamatos volt – mondta Farkas Péter, az MTA tudományos főmunkatársa a Világgazdasági Kutatóintézet Csütörtöki műhelybeszélgetésén.

Már a Lehman Brothers bedőlése előtt is esésben voltak a tőzsdék. Ugyanakkor ennek a brutális mennyiségű tőkének valahová mennie kellett. Farkas szerint devizapiacokra, spekulációkra – forgalmuk 21 százalékkal nőtt 2008 és 2011 között –, illetve az adósságpiacokra menekült a tőke. Ugyanakkor a befektetők jelentős része aranyba és műkincsekbe is fektetett, továbbá sokan ismét a tőzsdék felé fordultak.

Szükség volt a mentőcsomagokra

Farkas szerint ha nem lett volna válságkezelés, s nem lettek volna mentőcsomagok, akkor lényegesen mélyebb lett volna a válság is. Ezen mentőcsomagok – melyek 2009 végéig a globális GDP kétharmadát tették ki – 80-90 százaléka bankmentésre, míg a fennmaradó részt a gazdaság élénkítésére fordították. Idáig ezek az intézkedések megóvták a világgazdaságot az összeomlástól, ugyanakkor a szerkezeti megújítások elmaradtak, ahogy a pénzügyi luftballon is – emelte ki.

A válságkezelés kétféleképpen történt. A fejlettebb országok az előremenekülést választották: pénzteremtéssel, gazdaságösztönzéssel igyekeztek elejét venni a krízis elmélyülésének. A gyengébb országokban inkább visszafogással próbálkoztak: kiadáscsökkentéssel megteremtve a gazdasági egyensúlyt. Farkas szerint egyik megoldás sem hoz eredményt, mert mindkét esetben nő az államadósság: újabb pénzek pumpálásával, hitelekkel nő az államadósság mértéke, míg a visszafogás következményeként nincsen növekedés – reálértéken tovább nő az adósságállomány.

Tobin-adóval a spekuláció ellen?

„Ebben a korszakban nem szerveződött össze a közös érdek sem. A pénzügyi rendszer sem tud úgy regulázni, ahogy kellene. Nem tudják bevezetni azt a bizonyos Tobin-adót, mellyel a spekuláció s egyes országok csordaszellemben történő kikészítése megakadályozható lenne” – mondta Farkas. A Tobin-adó alapvetően egy alacsony mértékű adó, melyet nagy spekulációk esetén meg lehetne emelni. Farkas szerint 2-4 százalékos adó esetén a spekulációs folyamat meggyengülne – de ez a nagy befektetőtársaságoknak nem érdeke.




Farkas elmondta: érdekes kérdés, hogyan alakul majd a válság. A szerkezeti feszültségek miatt lehet, hogy tíz évig elhúzódó, „vergődő folyamatban vagyunk”, melyet egy új (pénzügyi) modellnek kell követnie. A szakértő kiemelte, hogy ebben az új modellben a közösségi érdekeket kellene előtérbe helyezni – szemben a „kevesekkel”.

Egységes szabályozás kell

Biedermann Zsuzsánna, az MTA munkatársa a nemzetközi pénzügyi rendszer szabályozásáról tartott előadásában kiemelte: a mostani válság bebizonyította, hogy a bankok sokkal jobban függenek egymástól, mint azt korábban feltételezték. „Egységes szabályozásra lenne szükség az egész világban” – tette hozzá.

A Bázel III. – mely a banki kockázatok csökkentésére a nyolcvanas évek végén kidolgozott szerződés továbbfejlesztett változata – a rendszerszintű kockázatokat már sokkal inkább figyelembe veszi, mint a korábbi szabályozások. Biedermann szerint ezekkel a kockázatokkal szemben a Bázel II. még kevésnek bizonyult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.