Most tapossák az utat a pénzügyi fogyasztóvédelemben

Balogh László, a PSZÁF alelnöke szerint a pénzügyi fogyasztóvédelemben nincs honnan ellesni a legjobb gyakorlatot.

PR
2012. 06. 29. 16:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) fogyasztóvédelemért felelős alelnöke az elmúlt két év tapasztalatait értékelve elmondta: a válság egyik tanulsága, hogy a pénzügyi fogyasztóvédelmet az államok korábban nem vették elég komolyan, nem volt olyan szervezet, amelynek kizárólag az lett volna a dolga, hogy a pénzügyi szektor fogyasztóit védje. Magyarországon a PSZÁF 2010-ben kapott erre mandátumot. A felügyelet nemcsak végrehajtja, amit a törvény előír számára, hanem maga is formálni igyekszik a jogi keretrendszert a fogyasztók hatékonyabb védelme érdekében.

Amikor a felügyelet megkapta a pénzügyi fogyasztóvédelmi jogkört, a lakosság adósságának 76 százaléka devizában állt fenn, s a fizetésképtelen adósok száma gyorsuló ütemben nőtt. Az első „drasztikus” beavatkozás a devizaalapú hitelezés leállítása volt. Majd a PSZÁF javaslatára egyebek között bevezették a devizalapú lakáshiteleknél a középárfolyam kötelező alkalmazását, a 90 napon túli késedelemben lévő adósoknál a futamidő öt évvel való ingyenes meghosszabbításának lehetőségét, maximálták az előtörlesztés díját és megtiltották a büntetőkamatok felszámítását a szerződés felmondását követő 90 napon túl. Ezek apró lépéseknek látszanak ugyan, de új szemléletet tükröznek, mégpedig azt, hogy a pénzügyi fogyasztók fontossá váltak. Mindez a felügyelet 2011-ben elfogadott középtávú stratégiájában is megjelenik – mondta Balogh László.

Az otthonvédelmi program keretében meghozott kormányzati intézkedések (végtörlesztés, árfolyamgát stb.) szintén a pénzügyi fogyasztóvédelem felértékelődéséhez vezettek, amelyek végrehajtásának ellenőrzése ugyancsak a PSZÁF feladata volt.

Hat az új szemlélet

Az új fogyasztóvédelmi szemlélet Balogh szerint a nagy intézményeknél is hat már, maguk is keresik annak lehetőségét, hogyan javíthatnák tevékenységüket e téren. Ezeknek az intézményeknek a vezetése reputációs és prudenciális okokból is fontosnak tartja, hogy a róluk kialakuló kép jó legyen, kezd fontossá válni nemcsak a jogszabályoknak és a felügyeletnek, hanem az ügyfeleknek való megfelelés is.

A felügyelethez évente mintegy tízezer fogyasztói beadvány érkezik, ezek alapján kétezer vizsgálat indul. A jogszabályok végrehajtásának ellenőrzésére, illetve egyes új jelenségek nyomán évente mintegy száz témavizsgálatot végez a PSZÁF. A felügyelet ugyanakkor szeretne elmozdulni az egyedi ügyektől a fogyasztók nagyobb csoportjait érintő problémák felé, s több témavizsgálatot végezni, amellett hogy – jelentős társadalmi hatás esetén – az egyedi vizsgálatok sem maradnának el, közölte Balogh László. Az erre vonatkozó elképzeléseken most dolgoznak.

Az alelnök kiemelte: a felügyeletnek az elmúlt két évben két új eszköz került a kezébe: a közérdekű kereset és a közérdekű igényérvényesítés. Ha például azt látja, hogy az általános szerződési feltételek ellentétesek a jogszabállyal, és ebből a fogyasztóknak káruk keletkezik, a PSZÁF megtámadhatja ezeket a bíróság előtt, amely egyszerre mondhatja ki a jogszabálysértés tényét és a szolgáltató kártalanítási kötelezettségét az érintett ügyfelekkel szemben. Az Intrum Justitia elleni eljárásban, amely burkoltan a rendőrséggel fenyegette az ügyfeleket, már jogerős ítélet született a felügyelet javára.

Szorosabb felügyeletet szeretnének

Balogh László elmondta: a követeléskezelőket szeretnék szorosabb felügyelet alá vonni annak érdekében, hogy „civilizált, az emberi méltóságot tiszteletben tartó módon” járjanak el. A követeléskezelés szerves része az ügyfélkapcsolatnak, a hitelt nyújtó intézmény az ügyfeléért akkor is felelős, amikor az nem tud fizetni. A követelést nem lehet minden kontroll nélkül eladni másnak, köztük olyan vállalkozásoknak, amelyek nincsenek felügyelet alatt, „s finoman szólva nem a szakma krémjét képviselik” – hangsúlyozta az alelnök.

A PSZÁF jelenleg a követeléskezelő cégek jelentős része felett nem gyakorol felügyeletet, de indokoltnak tartja, hogy a pénzügyi szolgáltatásból származó követeléskezelés és -behajtás is engedélyköteles legyen és a felügyelete alá tartozzon. Ez azt is megköveteli, hogy a közműszolgáltatásból eredő követelések kezelésére is ugyanazon etikai szabályok vonatkozzanak, függetlenül attól, hogy a PSZÁF ezeket nem felügyeli. Erre vonatkozó szabályozási javaslatukat már elküldték az érintett tárcának.

Ajánlást adnak ki

A felügyelet hamarosan fogyasztóvédelmi ajánlást ad ki a unit-linked termékekre vonatkozóan a szolgáltatók számára, ezekben látják ugyanis most a legtöbb fogyasztói kockázatot. Európai szinten egyedülálló megoldásnak számítanak a fogyasztók számára kínált termékválasztó programok: a PSZÁF honlapjának hitelválasztó, valamint betét- és megtakarításkereső alkalmazása mellett – amelyek hitelesített, élő adatokból dolgoznak, és az aktuális termékkínálatot tartalmazzák – már készül a számlakereső is, szintén naprakész adatokkal.

A pénzügyi tanácsadói hálózat az alelnök szerint beváltotta a reményeket, működése első 12 hónapja alatt több mint 6500 ügyfél kereste fel az irodákat, amelyek jelenleg már 11 megyeszékhelyen működnek. Jó döntésnek bizonyult a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) létrehozása is, az esetek többségében nem jutott el az ajánlásig és a határozatig az ügy, mert a szolgáltató és a panaszos ügyfél valamilyen egyezségre jutott. A PBT nélkül csak a költséges és hosszadalmas bírósági eljárásban kereshetnék igazukat a pénzügyi szolgáltatók ügyfelei – mondta Balogh László.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.