Az újraexport torzítja a piacot

Egyes gépjárműmárkák értékesítési hálózatának ügyeskedése áll amögött, hogy míg Európa-szerte csökken az autóeladások száma, addig hazánkban egyre több új kocsit helyeznek forgalomba.

KG
2012. 07. 18. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben az unióban hosszú hónapok óta csökken az új autók értékesítése, hazánkban szemlátomást komoly lendületet kapott a piac. Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) friss adatai szerint a 27 tagországban júniusban 2,8 százalékkal kevesebb, összesen 1,2 millió kocsit helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. Ez a legkisebb mértékű visszaesés a nyolc hónapja tartó folyamatban, májusban még 8,4 százalék volt az éves csökkenés. A távirati iroda által idézett összeállítás szerint Magyarországon júniusban mintegy ötezer új autó kapott rendszámot, csaknem 18 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

Az első hat hónap értékesítési adatai is jobbak hazánkban, mint az uniós átlag: összesen 27 700 kocsit helyeztek forgalomba, 20 százalékkal többet, mint tavaly január–június között, miközben az unióban 6,8 százalékos volt a tizenkét havi visszaesés. A jelentősebb piacok közül Nagy-Britanniában 3,5, Németországban 2,9 százalékos növekedést regisztrált az ACEA, míg Spanyolországban 12 százalékkal, Olaszországban 24 százalékkal, Franciaországban 0,6 százalékkal csökkentek az eladások júniusban az egy évvel korábbihoz képest.

A hazai növekedés csak részben köszönhető a – jellemzően céges – vásárlóerő megjelenésének, számottevő szeletet hasítanak ki ugyanis abból maguk a márkakereskedők. Mint azt Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a lap megkeresésére kifejtette, a magyar forgalomba helyezések akár 10-15 százaléka is virtuálisnak tekinthető. Azaz valójában reexportról beszélhetünk, amelynek során az itthon forgalomba helyezett autókat rövid időn belül ki is vonják, majd azokat külföldön – jellemzően Nyugat-Európában – eladják.

A szakember szavai szerint mindez azoknál a márkáknál éri meg a kereskedőknek, amelyek a magyar piacra az alacsony kereslet miatt nyomott áron szállítanak gépkocsit. Az ár ráadásul még alacsonyabb lehet, ha a forint árfolyama gyenge. A leszállított és forgalomba helyezett autók aztán néhány nap elteltével már egy külföldi – akár a gyártó országában lévő – kereskedés telephelyén várják tulajdonosaikat. – Egy-egy autón típustól függően 500 és 5 000 euró közötti összeget tudnak megspórolni a kereskedők, amivel bár közvetlen kárt nem okoznak, a torzult statisztikának lehetnek hátulütői is. Nem zárható ki, hogy azon értékesítők, akiknek nincs ilyen módon, mesterségesen felduzzasztott forgalmuk, nehezen jutnak banki finanszírozáshoz – fogalmazott Gablini, aki konkrét márkák említése nélkül megjegyezte: jellemzően alsó-közép kategóriás autóknál alkalmazzák a gyakorlatot, ezek ugyanis több országban is kedvezőbb adózás alá esnek a jobb emissziós mutatók miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.