Visszavásárolják a kiszervezett buszokat

A pécsi közösségi közlekedést ellátó Tüke Busz Zrt. 947 millió forintos hitelének felvételéhez járult hozzá a pécsi önkormányzat közgyűlése csütörtökön este.

BL
2012. 07. 13. 9:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pécsi közösségi közlekedés feladatait idén áprilistól ellátó Tüke Busz Zrt. a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Közösségi közlekedésfejlesztés finanszírozási programja révén igényli a közel egymilliárdos kölcsönt. A társaság jelenleg a tömegközlekedési feladatokat áprilisig ellátó Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. tulajdonában lévő, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) végrehajtási jogával terhelt buszokat használja bérleti díjfizetés ellenében. Ez azonban a PK Zrt.-t illetően kialakult helyzet tükrében csak egy átmeneti és kockázatos kényszermegoldást jelent a város számára.

Mint az a Csizi Péter (Fidesz) alpolgármester által jegyzett közgyűlési előterjesztésből kiderül, a Tüke Busz Zrt. a kötelező közszolgáltatási feladat elvégzését úgy tudja hosszú távon is megbízhatóan teljesíteni, hogy az ellátás biztonságához szükséges buszokat megvásárolja. A rendezett tulajdonviszony helyzetén túl további fontos szempont a saját járműállomány állapotának megőrzési lehetősége, a folyamatosan és biztonságosan ellátható karbantartási és javítási feladatok teljesítése is, hiszen jelen pillanatban a PK Zrt. tulajdonában lévő buszok javítására folyamatosan költenie kell a Tüke Busz Zrt.-nek.

Az önkormányzat a közgyűlés döntése értelmében a hitelügyletben készfizető kezességet vállal. A forintalapú kölcsön visszafizetése a 2015–2027 éveket érinti.

A pécsi közgyűlés februárban döntött úgy, hogy a százszázalékos önkormányzatú tulajdonú Tüke Busz Zrt. végezze a közösségi közlekedést áprilistól a megyeszékhelyen. A változtatásra azért volt szükség, mert fennállt a veszélye, hogy az előző, szocialista városvezetés alatt részben privatizált PK Zrt. nem lett volna képes biztosítani a szolgáltatást a jövőben, ugyanis a társaságnak akkor 774 millió forintos adófizetési kötelezettsége állt fenn.

Még márciusban elsőfokú, nem jogerős ítéletében hét év szabadságvesztésre ítélte a PK Zrt. vezérigazgatóját a pécsi helyi járatú autóbuszok ügyében a Pécsi Törvényszék. A vádirat szerint Keczer László 2009 januárjában adásvételi szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában és a Mecsekbusz Kft. kisebbségi tulajdonában lévő PK eladja több mint másfél száz buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan egy üzemben tartási megállapodás is született a járművek bérléséről.

Az ítélet indokolása szerint a buszok eladásával és visszabérlésével a PK Zrt.-t és közvetetten Pécs városát jelentős vagyoni hátrány érte. Keczer László 2,47 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott a buszok eladásával és visszabérlésével 2009 januárja és 2011 márciusa között. Februárban ezen, a buszok kiszervezésével kapcsolatos szerződést jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította jogerős ítéletében a Zalaegerszegi Törvényszék. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.