Hozzátette: európai uniós támogatás igénybevételével iskolai program révén lehetővé tették, hogy szeptembertől minden gyerek almát kapjon, a terméket pályázaton kiválasztott almatermelők biztosítják.
Mártonffy Béla, a FriutVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke kiemelte: az elmúlt időszakban csökkent Magyarországon az almafogyasztás. Jelenleg 15-20 kilogramm alma fogy évente személyenként, ezt szeretnék növelni 25-30 kilogrammra a fogyasztást népszerűsítő kampány segítségével.
Egymillió tonna előállítása
Szólt arról, hogy a zöldség-gyümölcs ágazat képes lenne az évi egymillió tonna zöldség és gyümölcs előállítására, ezt nagyban segítik majd a kertészet- és ültetvény-korszerűsítési program révén elérhető támogatások. A gyümölcstermesztésben az alma továbbra is „zászlóshajó” szerepet tölt be – tette hozzá.
Mártonffy Béla elmondta: becsléseik szerint az idén Magyarországon 30 ezer hektáron 450 ezer tonna alma terem, amely több a tavalyinál, de 150 ezer tonnával kevesebb a lehetségesnél. Elmondta, hogy az idén a magyar almaültetvényeket kevesebb természeti kár érte, mint a csonthéjas gyümölcsökét, így jó közepes termés lesz. Az alma 70 százaléka Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből származik.
Mártonffy Béla az alma felvásárlási árait elfogadhatónak nevezte, az ipari almáért 28-30, az étkezésiért 80-120 forintot adnak kilónként. A zöldség-gyümölcs terméktanács elnöke szerint stabil belső piacot kell teremteni az almának, és ha ez megvan, akkor tud az export is sikeres lenni.
Elindult az almakampány – Budai Gyula is kóstoltatott
Szeptember 14-én kezdték meg az almakampányt. Az akció legfontosabb célja a hazai almapiac erősítése és az alma, különösen a szabolcsi alma hírnevének újjáélesztése. A kampány indításakor egy budaörsi áruházban Budai Gyula, a Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, Simonka György (Fidesz) országgyűlési képviselő, a Magyar Dinnyeszövetség elnöke és Mártonffy Béla, a FruitVeB elnöke kóstoltatott golden, gála, jonatán, mutsu és red elstar almát. Egy héttel később Fazekas Sándor nyitotta meg az egyik nagyáruház kampányát, amellyel a magyar almát népszerűsítik.