Úgy tűnik, hogy egyre döcögősebben haladnak a tárgyalások a Nemzetközi Valutaalappal (IMF), holott eddig a hivatalos megbeszéléseknek a ténye is egyfajta védőhálóként szolgált Magyarországnak. Valóban szükségünk van erre a megállapodásra?
– Amikor a kormány tavaly a valutaalaphoz fordult segítségért, komoly problémákkal szembesült az ország, szinte csőd közeli állapot volt, miután nem lehetett a piacokról finanszírozni az államadósságot. A helyzet azóta jelentősen javult, a nemzetközi befektetői hangulatra jó hatással volt az Európai Központi Bank és az amerikai jegybank, a Fed monetáris lazítása. Ezzel párhuzamosan kezdenek beérni az Európai Unió válságkezelési intézkedései, ami elsősorban a szigorú tagállami költségvetési politikát illeti. Úgy tűnik, Brüsszelnek egy év alatt sikerült elérnie azt, hogy kordában tartsa az adósságválsággal küszködő országok államháztartását. Ennek hatására az olasz állampapírok a korábbi 7,5 százalék helyett ismét 5 százalék alatt kelnek el, miközben az ír probléma is megoldódott, és Portugáliában is egyre javul a helyzet. Egyedül Spanyolország az, ahol relatíve nehéz a helyzet. A kötvénypiacok kereskedését nagyban fellendítette az az európai jogszabályváltozás, amely szerint novembertől a bankok nem tarthatnak spekulatív céllal CDS-t, vagyis törlesztésleállási kockázat elleni piaci biztosítást. Ezeket a pozíciókat felszámolták, ami nagy keresletet hozott létre az állampapírpiacon. A feltörekvő piacokra ismét tódultak a befektetők, nőtt a kockázatvállalási hajlandóság. Ezt a folyamatot jól illusztrálja, hogy Nigériában 16 százalékról 13-ra csökkentek a hozamok.
– Itthon is történtek komoly előrelépések az államháztartás egyenlegének javításában
– Valóban, a magyar kormány sikeresen reagált a 2004 óta érvényben lévő uniós túlzottdeficit-eljárásra, és idén már szigorú költségvetést fogadott el. Ne felejtsük el, hogy még tavaly is laza volt a költségvetési politika, hiszen az egyedi tételektől megtisztított államháztartási hiány hat százalék körül alakult. Idén 2-2,5 százalékos GDP-arányos költségvetési szigorítás történt, amit a kötvénypiacok is kedvezően fogadtak, miközben a jövő évi büdzsében további egy százalékpontos takarékoskodás van betervezve. Elismerést érdemel a kormány azon igyekezete is, hogy csökkentse az államadósságot. Azt azonban hozzá kell tennem, hogy az ország gazdasági helyzete nem az IMF-fel megkezdett tárgyalások miatt javult.
– Ezek szerint nincs is égető szükségünk a hitelre?
– Nem finanszírozási okok miatt van szükség az IMF-megállapodásra. Ha mindenképpen élni kívánna az ország a valutalap által nyújtott védőhálóval, azt csak a magán- és intézményi befektetők érdekében volna érdemes megvalósítani. A külföldi befektetők bizalma megingott Magyarországban az ad hoc jellegű gazdasági intézkedések miatt. Jelenleg a kormány gazdaságpolitikájának egy olyan biztos pontja van, amit a befektetők is értenek: ez a deficitcél tartása. A probléma részben azokkal az eszközökkel van, amiket a kormány a büdzsé hiányának kordában tartása érdekében bevet. A működő tőke szempontjából kedvező üzleti környezet megvalósításáért egyébként rengeteg jó intézkedést hozott már a kabinet. A probléma csupán az, hogy a kormány három jó lépés után tesz egy negyediket, amelynek hatása lenullázza a korábbi hármat. Ilyenkor talán jobb lenne leülni, és hátradőlve átgondolni az eseményeket, mintsem azonnal cselekedni.

















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!